Friday, August 12, 2011

hadith ke2 dari arbain Nawawi

Suatu hari ketikamana kami (para sahabat) sedang duduk bersama Rasul SAW telah datang kepada kami seorang lelaki yang berpakaian yang sangat putih kainnya, bersangatan hitam rambutnya,dan tiada kelihatan padanya kesan-kesan orang yang sedang dalam bermusafir, malah tiada seorang dari kami yang mengenalinya.

Kemudian lelaki tadi, terus duduk berdekatan dengan Rasul SAW. menemukan lututnya dengan lutut Rasul SAW, dan meletakkan kedua telapak tangannya di atas paha Rasul SAW.

Bertanya si lelaki itu kepada Rasul SAW, ya Muhammad! khabarkanlah kepadaku perihal Islam. jawab Rasul SAW, Islam itu kamu mengakui dan meyakini bahawa tiada Ilah selain Allah SWT, dan sesungguhnya Muhammad itu pesuruhnya (rasulnya), kemudian kamu mendirikan solat, kamu mengeluarkan zakat, dan kamu berpuasa sebulan di bulan Ramadhan dan akhirnya kamu menunaikan haji ke Baitullah apabila sudah berkemampuan. Kata lelaki tadi, benarlah kamu.

Tercengang-cengang kami , dia bertanya dia juga yang membenarkan..

(rujukan, hadis 40 imam nawawi. hadis yang ke3. dikenali sebagai hadis jibril)

Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah aku mulakan, dengan nama Allah juga akan aku akhiri, moga beroleh rahmat, hidayah dan redha Dia.

Bila kita tanyakan kepada majoriti ummah kita sekarang, apakah agama kalian? Majoritinya akan menjawab islam lah agamaku. Tapi cukupkah sekadar mengakui islam sebagai agama tanpa kita laksanakan segala rukunnya?

Imam Nawawi dalam syarahan kitabnya hadis arbain menyatakan hadis diatas inilah merupakan rukun yang menjadikan seseorang itu beragama Islam. Oleh itu, apakah yang kita fahami dengan makna Islam itu sendiri?

Islam itu ialah agama, malah ia juga merupakan cara hidup bagi kita yang menganutinya. Islam itu tunduk dan patuh kepada setiap apa yang telah digariskan oleh Allah melalui utusannya Muhammad sw. Islam itu satu-satunya agama yang diredhai Allah SWT,

Dalam firmannya yang bermaksud :

“sesungguhnya agama disisi Allah ialah Islam”

(Surah Ali- Imran : 19)

Dalam firmannya yang lain juga :

Dan aku telah redha Islam itu sebagai agama untuk kamu”

(Surah Al-Maidah : 3)

Kawan-kawan yang dikasihi, Islam menjaminkan syurga. Marilah bersama kita mengislamkan diri kita dengan sebenar-benar Islam, tidak cukup sekadar memaktubkan agama di atas kad pengenalan, tetapi islam itu perlu dilaksanakan dengan amalan.

Cuba kita laksanakan kelima-lima rukun yang telah disebutkan diatas, mudah-mudahan kita mampu membina satu asas yang qawi untuk kita bangunkan satu bangunan yang mampu berdiri megah. Berbanggalah dengan Islam yang kita ada, dan peliharalah ia dengan seluruh tenaga, harta dan nyawa.

Moga-moga, kita semua beroleh jannah allah di akhir kelak.

2 comments: