Thursday, April 2, 2009

Jom Dakwah



Oleh : Dalila
Sering kita dengar atau terbaca tentang dakwah,tak kurang pula ada yang belajar dalam bidang dakwah. Tetapi untuk melaksanakannya terasa sukar. Ada yang merasakan dirinya tidak layak untuk berdakwah dan bermacam-macam lagi alasan yang diciptakan. Mari kita rujuk kembali sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud "Sampaikanlah dariku walaupun sepotong ayat". Kita boleh berbuat kebajikan hanya dengan ayat. Betapa indahnya Islam. Inilah diantara bukti yang menunjukkan islam itu mudah, ia tidak membebankan umatnya tetapi umatnyalah yang menyulitkan dirinya.
Banyak kaedah-kaedah untuk break away, antaranya adalah melalui hiburan. Saya teringat lirik nasyid era 90-an:
Berhibur tiada salahnya,
kerna hiburan itu indah,
tapi pabila salah memilihnya,
membuat kita jadi bersalah.
Dewasa ini dunia hiburan seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan.Banyak, tetapi terpulang kepada kita untuk memilih yang mana baik dan buruk, seperti pepatah melayu "buang yang keruh,ambil yang jernih".
Pasti ramai yang pernah dengar atau terbaca pepatah ini,
"perbaikilah diri kamu dan ajaklah orang lain".
Sama-samalah kita memperbaiki diri kita dan disamping itu ajaklah orang lain supaya berbuat kebaikan.jangan memberi alasan seperti:"aku bukanlah orang yang layak untuk berdakwah,ramai lagi yang layak".ingatlah kalau bukan kita yang akan berdakwah siapa lagi?!jangan tunggu diri sempurna baru nak berdakwah.kita manusia biasa,tidak boleh lari dari kesilapan.Jadi marilah ramai-ramai kita suburkan dakwah.Di luar sana ramai yang menanti kehadiran kita.Jadi persiapkanlah diri kita untuk terjun ke gerbang masyarakat.
Akhir kalam,marilah kita tanamkan slogan 'jom dakwah" dalam diri kita.Ingatlah dakwah adalah mas’uliyah bukan satu bebanan.
Waallahualam. ~ AK

No comments:

Post a Comment