Saturday, May 9, 2009

Edisi ke2 : ISU PALESTIN : Kegagalan Arab Tanpa Ruh Islamiy. Sebelum Penubuhan HAMAS.



Oleh : Siddiq Osman.
Diringkaskan dan dipetik dari buku berjudul Sekular dan Palestin 60 Tahun Dalam Kegagalan Dan Apakah Seterusnya?- Dr Abdul Aziz Mustafa Kamil.


Sebelum ini kita telah menyentuh berkenaan sejarah penubuhan HAMAS dan perkembangannya. Saya rasakan kali ini sesuai untuk saya perjelaskan beberapa kecelakaan yang telah berlaku sebelum wujudnya HAMAS di bumi Palestin.

Seperti yang saya sebutkan pada artikel lepas mengenai Peperangan Nakbah yang merupakan tamparan hebat pada maruah Arab seluruhnya. Duka untuk saya berkongsi kegagalan tersebut dan beberapa kesedihan lain yang telah berlaku sebelum 1983. Ada baiknya kita mulakan dengan permulaan penubuhan Israel pada 1948 menerusi cadangan England dalam PBB pada 1947. Sejak itulah Palestin dibahagikan kepada dua negara Israel dan Palestin.

Perkara ini telah membangkitkan kemarahan Negara-Negara Arab yang berada di sekitar Palestin. Pakatan Nasionalis Arab telah dibentuk dari Iraq, Jordan, Syria, Lubnan dan dikepalai oleh Mesir. Dengan nama bangsa Arab mereka telah menyusun peperangan yang dinamakan Harb an Nukbah oleh Arab dan disebut Perang Kebebasan oleh Yahudi. Peperangan ini bermula 15 Mei 1948. Kekuatan dan kelebihan ketenteraan ketika itu didahului oleh Jordan namun malangnya, general mereka ketika itu beragama kristian.

Pada permulaan peperangan, roh Islam telah menyumbangkan kemenangan pusingan pertama, menyedari hakikat ini Britain dan Amerika telah mengusulkan gencatan senjata bermula dari 8 Julai 1948. Kepimpinan Arab menerima gencatan senjata ini dengan tergesa-gesa tanpa penelitian yang wajar. Peluang ini diambil sepenuhnya oleh Yahudi untuk meraih kelebihan dalam peperangan ini. Mahaim Baijin telah mengeluarkan kenyataan; “sehingga kini kami tidak tahu mengapa Arab menerima gencatan senjata sedangkan mereka sudah sangat hampir dengan matlamat mereka.” Setelah tamat tempoh gencatan senjata selama sebulan, peperangan tercetus kembali dan Yahudi berjaya mengusir tentera Arab ke sempadan masing- masing. Tidak lama setelah itu peperangan pusingan kedua dilancarkan pula oleh Israel dan mereka telah berjaya memporak-perandakan tentera Mesir dengan pengeboman satu-satunya pengkalan udara Mesir yang tidak terletak dibawah kuasa Inggeris pada ketika itu.

Setelah kejayaan serangan Israel terserlah dan mereka memerlukan masa untuk mengatur kembali serangan, mereka mengusulkan gencatan senjata. Anehnya Arab sekali lagi menerima gencatan senjata kali kedua ini.

Seterusnya mari kita kembali melihat kekalahan besar Arab pada 1967 (kekalahan ummah sebenarnya). Yahudi menamakannya Peperangan Hari-Hari Enam. Manakala Arab menggelarnya Harb an Naksah juga disebut Perang 5 Julai. Dalam peperangan ini Yahudi berjaya menceroboh beberapa negara dan menjajah beberapa sempadan negara. Matlamat Yahudi dalam peperangan ini adalah bagi menakhluki bandar al Quds dan menguasainya. Setelah mereka berjaya menakhluki al-Quds mereka telah meluaskan penjajahan bagi menjamin kedudukan mereka di sana. Peperangan ini telah menyebabkan Saina ditawan dan Mesir terperangkap dalam jerat perjanjian Camp David 1978.

Antara perjanjian rahsia Amerika dan Mesir :

1. Amerika menjanjikan bantuan tambahan bagi kewangan Mesir setiap kali
termeterai perjanjian damai dan perlaksanaannya berhasil.
2. Kerjasama antara pasukan perisikan Mesir dan CIA.
3. Amerika akan memodernkan ketenteraan Mesir dan menggantikan kelengkapan
senjatanya dari buatan Russia sekiranya Mesir enggan bergantung dengan
Russia lagi.
4. Pengurangan jumlah tentera Mesir dari 650 ribu kepada 250 ribu tentera.
5. Mesir akan menyediakan kemudahan ketenteraan di Saina untuk Amerika.
6. Membenarkan Amerika mnggunakan Syarmi Syeikh sebagai lokasi stratergik.

Bagaimanapun Syria menolak sebarang perdamaian dengan Israel. Ini jelas setelah mereka tidak menerima perjanjian damai Geneva sebelum Camp David.

Rentetan perjanjian Camp David telah mengakibatkan kesempitan pembebasan semula Palestin sehingga tercetus beberapa tragedi ngeri seperti pembunuhan beramai-ramai di Sabra dan Syatila (khemah pelarian di selatan Lubnan). Walaupun Ronald Reagan yang merupakan Presiden Amerika ketika itu menjanjikan keselamatan pelarian Palestin di Lubnan. Namun Tentera Israel telah mengepung Kem-kem Pelarian di Sabra dan Syatila pada petang 16 September 1982 dan membenarkan 350 tentera Kristian Lubnan lengkap bersenjata melanyak pelarian Palestin sehingga mengakibatkan kematian 3000 orang awam yang tidak berdosa.

Inilah kejadian yang mengerikan dan perlu umat Islam ketahui dan ingati bahawa bahana meninggalkan Islam dalam perjuangan menentang musuh-musuh Allah itu sangat besar. Atas dasar kajian sejarah inilah HAMAS tertubuh bagi mewujudkan penentangan menentang Israel atas nama Islam dan dasar-dasar yang telah digariskan oleh Syarak. Sebenarnya apa yang saya ringkaskan di sini adalah sebahagian kecil dari kegagalan Arab dalam menghadapi Israel dari sudut Politik dan ketenteraan. Banyak lagi jika kita melihat sejarah lebih 60 tahun penubuhan negara haram Israel. الخطاب -

No comments:

Post a Comment