Thursday, June 11, 2009

Dosa-Dosa Besar Dan Tujuh Kemusnahan.

Disediakan oleh: Ahmad Khalid Syukri.
Diterjemah oleh: Nur Khalida Osman.


“Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar, diantara dosa-dosa yang dilarang mengerjakannya, nescaya Kami ampunkan dosa-dosa kamu dan akan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (Syurga).” (An-Nisa’:31)

“(Yaitu) mereka yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan keji, kecuali kesalahan-kesalahan kecil. Sungguh, Tuhan-mu Maha Luas ampun-Nya. Dia mengetahui tentang kamu, sejak Dia menjadikan kamu dari tanah lalu ketika kamu masih janin dalam perut ibumu. Maka janganlah menganggap dirimu suci. Dia mengetahui tentang orang yang bertaqwa.” (An-Najm:32)

“Sabda Rasulullah s.a.w: Solat lima waktu dari jumaat ke jumaat, dari ramadhan ke ramadhan diampunkan untuknya semua dosa diantaranya, jika dia meninggalkan dosa-dosa besar.” (Riwayat Muslim)

“Sabda Rasulullah s.a.w.:Sesungguhnya Allah mewajibkan fardhu-fardhu dan tidak menyempitkannya,dan menghadkan batasan dan tidak menzaliminya,dan mengharamkan sesuatu perkara dan tidak mencabulinya,dan diam tentang sesuatu perkara itu merupakan rahmat ke atas kalian tanpa sebarang keterlupaan dan tidaklah perlu untuk kalian mencari tentangnya.” (Riwayat Addaruqutni)



Apakah dosa-dosa besar itu?

“Setiap dosa yang diakhiri Allah dengan azab neraka di akhirat, atau kewajipan yang ada padanya batasan di dunia.”
(Ibnu Abbas dan Imam Ahmad dan Al-mawardhi r.a)


Dan berkata Imam Abu Talib Al-Makki: Telah aku kumpulkannya dari himpunan kata-kata para sahabat,maka aku dapatinya seperti berikut:


• Di Hati:Syirik kepada Allah, berterusan melakukan maksiat,dan berputus asa dengan rahmat Allah,serta tenteram dengan tipu daya dari Allah.
• Di Lisan:Akuan yang palsu,dan sihir
• Di Perut:Minum arak dan makan harta anak yatim serta memakan riba yang dia ketahui.
• Di Kemaluan; Zina dan liwat.
• Di Kedua Belah Tangan: Membunuh dan mencuri.
• Di Kaki:Melarikan diri dari berperang.
• Di Seluruh Badan: Derhaka kepada kedua Ibu Bapa.


Hindarilah Tujuh Kemusnahan.

“Sabda Rasulullah s.a.w: Jauhilah kalian dari tujuh kemusnahan.Mereka berkata:Wahai Rasulullah,apakah tujuh kemusnahan itu? Berkata Rasululllah:Syirik kepada Allah,Sihir,membunuh manusia yang diharamkan Allah kecuali atas sebab-sebab yang dibolehkan,dan memakan harta anak-anak yatim,memakan riba,melarikan diri dari berperang,…”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

“Bersabda Rasulullah s.a.w.:(Hindarilah kalian) Bukan sahaja memaksudkan meninggalkan sesuatu perbuatan,bahkan berjaga-jaga serta tidak mendekati untuk melakukan perbuatan yang buruk. Kemusnahan itu sesuatu yang merosakkan.”


Syirik kepada Allah adalah ibu dari dosa-dosa besar.

“Dan tidak ragu-ragu lagi bahawa syirik kepada Allah adalah satu daripada dosa-dosa besar.Allah berfirman: Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa-dosa hamba yang mempersekutukanNya (syirik), dan Dia mengampuni dosa-dosa selain syirik bagi sesiapa yang Dia kehendaki. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh, dia telah berbuat dosa yang besar.” (An-Nisa’:48)



“Allah juga berfirman dalam hadith qudsi:Wahai anak adam,sesungguhnya apa yang kamu mohon dan harapkan dari Aku,telah Aku ampunkan untukmu ke atas semua dosa-dosa kamu dan tidak Aku hampakannya.Wahai anak adam,jika telah sampai dosa-dosa kamu ke langit tinggi kemudian kamu memohon keampunan akan Aku ampunkanmu. Dan tidak syak lagi, bahawa syirik kepada Allah merupakan dosa yang paling besar kepada-Ku W.ahai anak adam,jika kamu bertemu Aku dengan dosa-dosamu yang memenuhi isi dunia ini tanpa mensyirikkan Aku dengan sesuatu apapun akan Aku datangkan kepadamu keampunan-Ku.”

“Sabda Rasulullah s.a.w.: Tidakkah telah aku sampaikan kepada kalian antara dosa-dosa yang paling besar itu ada tiga?. Mereka berkata:Telah Engkau sampaikan kepada kami ya Rasulullah.Rasulullah s.a.w. berkata:Syirik kepada Allah,derhaka kepada orang tua,kemudian Rasulullah s.a.w. bersandar dan duduk.Lalu berkata lagi:Dan sumpah yang palsu(secara berulang kali).Rasulullah mengulang-ulangnya sehingga kami berkata mudah-mudahan Rasulullah diam.”


Imam Az-Zahabi rahimahullah menyimpulkan dari kitab Al-Qaiyim(al-kabair) Dalam 70 dosa-dosa besar,yang mana didahului dengan syirik kepada Allah,kemudian membunuh diri,dan melibatkan diri dengan sihir,dan meninggalkan solat serta tidak mengeluarkan zakat,seterusnya,tidak berpuasa pada siang hari di bulan ramadhan tanpa sebarang keuzuran,dan tidak mengerjakan haji sedangkan dia berkemampuan,juga menderhaka kepada kedua orang tua,memutuskan silaturrahim sesama ahli keluarga,berzina dan liwat serta memakan harta anak-anak yatim dan menzalimi mereka,……dan diakhiri dengan merosakkan wasiat dan tertipu dengan tipu daya dunia serta mereka yang menjadi pengintip kafir ke atas islam.Mereka yang membuka aurat untuk diperllihatkan kepada yang bukan mahram dan yang memaki sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w


Taubat…Taubat
Wahai hati yang lalai dari mengingati kematian,
Apa yang akan ditinggalkan diantara banyak kematian,
Ingatlah tempat kamu sebelum dilepaskan darinya,
Bertaubatlah kepada Allah dari kesenangan dan kelalaian.


“Tiada manusia tanpa dosa, dan rahmat Allah itu tiada batasannya.Allah berfirman: Dan tetapkanlah untuk kami kebaikan di dunia ini dan di akhirat (Bertaubat) kepada Engkau. (Allah) Berfirman, “Seksa-Ku akan Aku timpakan kepada siapa yang Aku kehendaki dan rahmat-Ku meliputi segala sesuatu. Maka akan Aku tetapkan rahmat-Ku bagi orang-orang yang bertakwa yang menunaikan zakat dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami”
(al-‘Araf:156)



“Sabda Rasulullah s.a.w: Allah s.w.t.berfirman,wahai anak adam,jika dosamu menjangkai langit tinggi kemudian kamu memohon keampunan kepada-Ku nescaya akan Aku ampunkan untukmu.” (riwayat termizi)




Hikmah disulitkan bilangan dosa-dosa besar.

“Berkata Imam Ghazali rahimullah:…dan kemungkinan dimaksudkan syara’ menyulitkannya untuk menjadikan manusia berada dalam kekhuatiran dan kebimbangan,sepertimana telah disulitkan malam lailatul qadar untuk memperteguhkan dan melipat gandakan usaha manusia dalam mendapatkannya…. “

Sesungguhnya dosa-dosa kecil yang berterusan juga mampu menukar ia menjadi dosa besar.

Dosa apabila dianggap besar oleh seseorang hamba, sesungguhnya di sisi Allah ianya hanyalah kecil,akan tetapi apabila seseorang hamba itu memperkecilkan dosa-dosanya maka di sisi Allah ianya amatlah besar.


Dosa-dosa kecil menjadi besar disebabkan beberapa perkara :

• Melakukan dosa-dosa kecil itu secara berterusan.
• Memperkecilkan dosa-dosa yang dilakukan.
• Gembira dengan dosa yang dilakukan.
• Mengambil mudah dengan dosa yang dilakukan.
• Mengetahui akan maksiat yang dilakukan dan menjadi contoh kejahatan kepada orang lain.


“Berkata Ibnu Mas’ud r.a : sesungguhnya seorang mukmin itu melihat dosa-dosanya seperti asalnya sebuah bukit dan dia takut akan ditimpa bukit itu ke atasnya,dan sesungguhnya seseorang yang bermaksiat itu melihat dosa-dosanya seperti seekor lalat yang hinggap di atas hidungnya.”



Wallahualam.

No comments:

Post a Comment