Wednesday, July 8, 2009

Orang Kafir Di rumah Allah


Oleh : Ahmad Sabiq

Para ulama’ berselisih pendapat tentang keharusan golongan musyrikin memasuki masjid selain Masjid al-Haram, sebahagiannya mengharuskannya, dan sebahagian yang lain pula menegahnya, namun dalam hal ini, saya lebih cenderung melihat harusnya golongan ini memasuki masjid dengan sebab dan tujuan tertentu. Seperti untuk meminta hutang daripada muslim yang enggan keluar daripada masjid, juga dengan tujuan untuk mempelajari Islam. Sedikit kesal dengan fenomena di Malaysia, kelihatannya masjid sangat tidak mesra pelanggan.

Sempat saya membuat sedikit perbandingan antara rumah-rumah ibadat di Malaysia, kelihatan masjid adalah yang paling lemah dari segi melayani dan menyantuni pengunjungnya. Anda berhak untuk tidak setuju dengan hal ini, maka andalah pencetus perubahan untuk mengembalikan fungsi masjid yang sebenar, agar benar-benar boleh digelar masjid! Bukannya lagi sekadar menjadi tempat berhimpun ‘Persatuan POP( persatuan orang pencen ).’


ORANG KAFIR DITEGAH DARIPADA MEMASUKI MASJID AL-HARAM
Diharamkan bagi orang Islam membenarkan bukan Islam untuk memasuki Masjid al-Haram dan tanah Haram disekelilingnya. Ini berdalilkan firman Allah s.w.t :

Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan) orang-orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid al-Haram sesudah tahun ini dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dari limpah kurniaNya, jika Dia kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Ayat ini menjelaskan bahawa orang kafir adalah najis, berdasarkan kaedah qias orang bukan Islam dilarang untuk memasuki semua masjid.

Namun saya merasakan pendapat ini kurang tepat berdasarkan dua hujah di bawah :

- Ibn Kathir menyatakan Allah memerintahkan hamba-hambaNya yang Mukmin, suci agama dan dirinya agar mengusir orang musyrik dari Masjid al-Haram kerana mereka adalah orang yang najis agamanya, adapun kenajisan tubuh orang musyrik, maka menurut jumhur, tubuh dan diri orang musyrik tidaklah najis (Tafsir al-Quran al-Adzim..muassasah al-kutub ath-thaqafiyah ms 331-332)

- Jika Allah mengharamkan orang kafir memasuki semua masjid, pasti Allah menyebutnya secara umum di dalam ayat tersebut sebagaimana dalam ayat-ayatNya yang lain. Ini bererti larangan dalam ayat tersebut hanya khusus untuk Masjid al-Haram. Wallahu’alam.



ORANG KAFIR DILARANG MEMASUKI MASJID LAIN SELAIN MASJID AL-HARAM?
Imam al-Bukhari di dalam kitab Sahih al-Bukhari telah meletakkan satu bab Orang Musyrik Masuk ke Dalam Masjid .

Diriwayatkan dari Sa’id bin Abi Sa’id bahawasanya dia mendengar Abu Hurairah berkata:

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengutus pasukan berkuda ke arah Najd, lalu mereka kembali membawa seorang lelaki dari Bani Hanifah yang dipanggil Tsumamah bin Utsaal. Maka mereka mengikatnya di salah satu tiang masjid.

( Lihat hadith no 469 dalam Fath al-Bari syarh Sahih al-Bukhari, Dar al-Fikr jld 3, ms :136 )

Al-Hafizh Ibn Hajar al-Asqalani ketika mensyarahkan hadis di atas berkata:

Ada beberapa mazhab mengenai masuknya orang musyrik ke dalam masjid. Pendapat yang dinukil dari Abu Hanifah membolehkan secara mutlak. Sementara pendapat dari mazhab Maliki dan al-Muzani melarangnya secara mutlak. Adapun mazhab Syafie membezakan antara Masjidil Haram dan masjid-masjid lainnya berdasarkan ayat al-Quran.
Ada pula pendapat yang khusus membolehkan bagi ahli kitab. Namun hadis dalam bab ini menolak pendapat tersebut, kerana Tsumamah bukan ahli kitab.

[Fath al-bari Syarh Sahih al-Bukhari Dar al-Fikr, jld 3 ms :136)

Hadis penuh yang menceritakan kisah Tsumamah bin Utsaal yang diikat di tiang masjid itu boleh dilihat di dalam bab Mandi Apabila Masuk Islam, Mengikat Tawanan di Masjid, juga di dalam kitab Sahih al-Bukhari. Dari Sa’id bin Abu Sa’id, dia mendengar Abu Hurairah berkata:

Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mengutus pasukan berkuda ke arah Najd, lalu pasukan tersebut kembali dengan membawa seorang lelaki dari Bani Hanifah yang dipanggil Tsumamah Ibn Utsaal. Maka mereka mengikatnya di salah satu tiang masjid. Lalu Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam keluar kepadanya seraya bersabda, “Lepaskan Tsumamah”. Ia pun berangkat menuju kebun kurma yang dekat dengan masjid dan mandi. Kemudian ia masuk ke masjid dan berkata, “Aku bersaksi bahawa tidak ada tuhan selain Allah dan bahawasanya Muhammad adalah Rasulullah.”
[Fath al-Bari Syarh al-Bukhari, Dar al-Fikr, jld 3 hadith no 462]

Hadith di atas memberi isyarat kepada kita bahawa bolehnya orang kafir masuk dan berada di dalam masjid.. Tsumamah bin Utsaal ketika diikat adalah kafir, namun para sahabat tetap mengikatnya di tiang masjid. Kemudian apabila Rasul s.a.w keluar, baginda tidak menegur apa pun yang dilakukan oleh para sahabat. Ini menunjukkan tentang keharusan orang kafir untuk memasuki masjid.
Sekadar ini yang mampu saya kemukakan, orang kafir dibenarkan memasuki masjid, Cuma kemasukan mereka itu bukanlah dengan tujuan untuk merosakkan atau mengganggu orang yang sedang beribadah di dalamnya. Sebenarnya syarat ini juga dikenakan kepada sekalian muslim yang lain juga.

Mungkin ada yang berhujah dengan firman Allah dalam surah an-Nisa’ : 43
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu shalat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekadar berlalu saja, hingga kamu mandi. ..

Allah melarang orang-orang Islam yang berjunub daripada memasuki masjid dalam keadaan junub kecuali sekadar melintas saja, ini yang dapat kita fahami daripada ayat di atas.

Allah memulakan ayat tersebut dengan lafaz “wahai orang yang beriman..” dan bukannya “wahai manusia..”

Lihat semula hadith yang dinyatakan sebelum ini yang menunjukkan tentang keharusan orang kafir memasuki masjid, juga ada dalam riwayat Abu Daud yang menceritakan orang yahudi mendatangi Nabi s.a.w yang ketika itu berada di dalam masjid, Nabi s.a.w pasti lebih mengetahui bahawa mereka tak pernah mandi junub, namun Nabi s.a.w tetap tidak melarang mereka daripada memasukinya.

Hasilnya, rasanya kita melarang orang kafir daripada memasuki masjid dengan alasan junub juga agak kurang tepat.. wallahua’lam..

Jika gereja mengalu-alukan kehadiran sesiapa sahaja, tidak mengira agama untuk berkunjung dan melihat cara pengibadatan mereka, diadakan sesi debat perbandingan agama, malah dijemput golongan muslimin menghadirinya. Saya juga ada seorang kawan dari Kemboja yang pernah cuba untuk bermalam di masjid ketika beliau masih berada di Kemboja, akan tetapi dihalau oleh ‘jaga’ masjid, akhirnya beliau menumpang untuk bermalam di tokong, malahan diberi selimut dan air panas oleh penjaga tokong tersebut..Kitalah pencetus perubahan. Bagi mereka yang tidak bersetuju dengan hujah keharusan golongan kafir memasuki masjid, boleh sahaja anda menulisnya pada keluaran akan datang untuk menolak hujah yang saya kemukakan..

“Treat people the way you want to be treated.” Semoga kalian menyelami pepatah inggeris ini.

1 comment:

  1. Your above article is a very good article about the hukum of 'Orang Kafir' enters the mosque. What about 'Orang Islam' enters the church to investigate whether any Muslim teenagers were converted to Christianity like the recent event when a journalist of Al Islam magazine in Malaysia did recently in KL. Read my opinion as stated below which I originally wrote in Malaysia Today, 15th July 2009.

    As a practicing Muslim, I (http://khairul-today.blogspot.com) love my religion very dearly. Hence, when we love something with all our heart, naturally my heart is broken everytime I heard any effort to convert my fellow Muslim to any other religion.

    Having said that, I must say that it is extremely embarrassing for me to read that my other fellow Muslims (whether a journalist or the Islamic Religious Department staffs) have gone to the extent searching and exploring every corner inside a Christian church like a Nazi officer searching for the Jews, just to ensure no Muslim 'remaja' (teenager) convert to Christianity.

    Is my religion that not 'saleable' or good at all that people have to be forced to remain in Islam? Instead of searching for any teenager in a Christian church, can't all this so-called Islamic religious departments see the moment they step out from their comfortable air-conditioning office there are a lot of Muslim remaja or teenagers are indeed long for their help, their attention, their love, their Muslim brotherhood. They do not need to search who are among the Muslim teenagers are dying for their help, their attention, their love or their Muslim brotherhood. They are everywhere!

    I still remember when I was studying in the UK, every morning when my neighbour, a Catholic priest saw my face, the first thing he will say was:

    "HOW ARE YOU TODAY MY SON? ARE YOU ALRIGHT? IS THERE ANYTHING THAT I CAN HELP YOU TODAY?"

    My question is very simple how many Imam, Ulamak, Islamic leaders have expressly manisfested their love and their utmost Muslim brotherhood value by asking more or less the same question like my neighbour's Catholic priest asked me EACH time he saw my face?

    Because if they really do, I (http://khairul-today.blogspot.com) believe they do not have to put themselves to that low acting like a Nazi officer searching for a Jews in a Jewish synagogue! And the teenager will remain in Islam without any force. I love Islam, my only religion, dulu, kini dan selamanya!

    ReplyDelete