Tuesday, August 4, 2009

Teachers are born not made



Oleh : Nur Khalida Osman
Temuramah bersama : Puan Julia Jaffar

Alhamdulillah, akhirnya saya berkesempatan menemuramah Pengetua OXFORD melalui beberapa rangkaian email antara kami, pada beberapa minggu yang lepas. Sesungguhnya perjalanan hidup untuk mencapai kejayaan diatur Allah dengan aturan yang berbeza-beza. Jadi untuk kali ini ingin saya kongsi bersama para pembaca hasil temu ramah saya bersama Puan Julia. Semoga ianya menjadi penyuntik semangat buat kita maju ke hadapan.

Al-Khattab : Bismillahirrahmanirrahim, Bagi membuka bicara kita pada kali ini, saya rasa lebih manis jika Puan memperkenalkan serba ringkas biografi diri serta latar belakang pendidikkan Puan terlebih dahulu.

Puan Julia : Nama saya Julia Jaffar. Saya berasal dari Singapura. Saya juga telah mendapat kerakyatan sebagai penduduk tetap di Malaysia. Pendidikkan saya, saya telah menyelesaikan Diploma dalam bidang perniagaan di Stamford College di Malaysia. Seterusnya saya menyambung pembelajaran saya ke peringkat ijazah dan saya telah selamat menyelesaikan sarjana saya dalam bidang Bahasa Inggeris di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Saya telah melibatkan diri dalam bidang pendidikkan ini selama lebih kurang 32 tahun, sejak saya berumur 17 tahun lagi. Sementara menunggu keputusan GCE ‘O’ level saya mengajar di Singapura sebagai guru sandaran. Dalam masa yang sama saya juga memberi tuisyen di rumah. Selepas GCE’A’ level, saya berpindah ke Malaysia dan melanjutkan pengajian saya di sana. Selepas itu, saya mendirikan pusat pendidikan untuk kanak-kanak berumur 2 hingga 6 tahun. Pada waktu yang sama, saya juga mula mengajar kanak-kanak terencat akal. Saya kemudian diminta mendirikan sekolah yang berasaskan kurikulum British beserta integrasi Islam. Walaupun pada waktu itu Kerajaan Malaysia tidak meluluskan lesen untuk penubuhan sekolah tersebut. Namun, sekolah itu tetap diteruskan secara senyap-senyap. Sekolah tersebut merupakan sekolah wasta (Integrated Islamic College). Sekarang sekolah itu telah bergabung dengan sekolah ADNI. Saya juga merupakan seorang perunding, penyusun silibus, dan penasihat untuk sekolah itu selama 11 tahun. Saya juga memulakan kelas untuk kanak-kanak kurang upaya di sekolah itu. Pada tahun ke 7 saya di sekolah itu, saya telah mula mengurangkan masa saya di sana kerana saya mula mengisi masa saya dengan mengajar di sekolah-sekolah antarabangsa. Pada waktu itu, sistem pendidikan di Malaysia telah bertukar, matematik dan sains diajar dalam bahasa Inggeris. Oleh itu, Integrated Islamic College telah bekerjasama dengan Sekolah Islam ADNI kerana ADNI tidak mempunyai guru-guru yang berkebolehan untuk mengajar di dalam bahasa Inggeris. Apabila kumpulan perintis pelajar-pelajar telah menduduki 'O' level, saya pun berhenti dari berkhidmat di ADNI. Saya kembali melanjutkan pengajian saya. Selepas itu, saya dihubungi oleh Director Integrated Islamic College untuk membantu mendirikan sekolah di Sudan dengan menggunakan silibus dan kaedah yang sama yang digunakan oleh Integrated Islamic College. Pada September 2008 saya telah menjejakkan kaki saya di bumi ini untuk menyahut cabaran tersebut.

Al-Khattab : Sungguh menarik jika melihat kepada penglibatan puan dalam bidang pendidikkan. Boleh puan kongsi serba sedikit tentang faktor-faktor kejayaan yang membawa puan sehingga dipilih dan dihantar untuk menjadi pengasas sekolah OXFORD di Sudan?

Puan Julia : Sebenarnya saya seorang yang suka kepada cabaran. Ini kerana saya mudah merasa bosan dengan kerja-kerja yang sama. Saya telah diberi jawatan sebagai Penyelaras Program sekaligus menjawat jawatan Guru Besar. Silibus yang saya mulakan di Malaysia sekarang amat diterima dan disukai oleh kebanyakkan ibu bapa. Ini telah memberi saya satu kepuasan walaupun saya hanya perunding yang tidak dikenali di Malaysia. Jadi,apabila saya ditawarkan ke Sudan, saya ingin membawa satu kaedah dan silibus yang sama untuk negara ini sebagai sumbangan saya untuk pendidikkan dan generasi yang baru.

Al-Khattab : Puan sebagai Guru Besar dan penyelaras program OXFORD, mungkin boleh puan ceritakan tentang sistem yang diterapkan di sekolah puan?

Puan Julia : Sistem pendidikan di Sudan Oxford adalah seperti sistem di Integration Islamic College iaitu menggunakan kurikulum British selaras dengan silibus Islam. Bahasa Arab juga turut diajar dan diberi kepentingan yang sama. Pembelajaran agama diajar dalam bahasa Arab dan bahasa Inggeris. Teknologi (komputer) juga diajar sebagai subjek perantaraan dalam pengajaran dan pembelajaran. kami juga menanamkan kesedaran Islam sebagai satu jalan hidup dalam diri setiap pelajar. Falsafah merupakan sesuatu yang sangat mendidik bukan hanya sekadar memberi pendidikkan. Ianya juga mengembangkang ‘holistic kanak-kanak’. Ini juga memerlukan kepada pengkaedahan yang pelbagai bukan hanya bergantung pada silibus dan buku teks sahaja. At this point, ini merupakan peluang atau kesempatan untuk membangunkan lagi sekolah ini.

Al-Khattab : Puan sebagai seorang yang berkecimpung dalam bidang pendidikkan di Sudan. Apakah pendapat puan tentang sistem pendidikkan yang disemaikan di bumi Sudan ini?

Puan Julia : Di Sudan terlalu banyak sekolah-sekolah antarabangsa, tetapi kebanyakkan sekolah mengajar atau mempunyai silibus yang mendidik kanak-kanak bergantung dan berpuas hati dengan buku teks sahaja. Tiada integration of Islamic studies apatah lagi mendidik kanak-kanak menjadi muslim dan muslimah yang berpendirian. Manakala sekolah kerajaan pula, memberi penekanan kepada bahasa Arab sahaja dan sistem pembelajarannya pula terputus daripada peringkat sebelum dan selepas. No proper flow in each level. Ini tidak memberi pelajar-pelajar kesinambungan yang sesuai dalam pendidikkan di setiap peringkat.

Al-Khattab : Sebagai penutup temuramah kita pada kali ini, saya harap puan dapat memberi sedikit pesanan ataupun nasihat kepada sidang pembaca yang kebanyakkannya terdiri dari kalangan penuntut universiti di Sudan ini.

Puan Julia : "Teachers are born , not made." Untuk menjadi seorang guru dan tenaga pendidik kita harus mempunyai minat yang bersungguh-sungguh. Mengajar merupakan suatu kerja yang sangat berat untuk siapa yang serius terhadapnya dan gaji yang mereka perolehi sememangnya tidak setanding dengan kerja kuat mereka. Bilamana kita berada dalam dunia pendidikkan ,kita perlu meletakkan gaji di garisan paling akhir sekali. Bakti,ketekunan dan keazaman sangat penting untuk kita menjadi seorang guru yang benar-benar cemerlang. Kita juga harus memahami kesukaran setiap murid dalam menerima apa yang kita sampaikan dan mencari cara dan kaedah yang mudah bagi mereka memahami pelajaran yang di sampaikan. Pelajaran bukanlah bermakna mempelajari apa yang diberi dalam buku, tetapi juga dari segi pendidikkan kanak-kanak supaya menjadi manusia yang berjaya dalam hidup. Ketika berhadapan dengan kanak-kanak kita perlu menggunakan psikologi yang sesuai. Seorang guru memainkan peranan yang besar dalam pembentukan kanak-kanak. Peranan yang perlu dimainkan guru sama dengan peranan yang dipegang oleh para ibu bapa. Para guru merupakan role model kepada para muridnya sama ada dia mahu ataupun tidak.

Al-Khattab : Terima kasih kepada Puan yang sudi melapangkan masa untuk melayan persoalan-persoalan saya. Moga kita dapat berbicara lagi di lain waktu.

Puan Julia : Sama-sama. Mudah-mudahan begitulah

No comments:

Post a Comment