Tuesday, August 4, 2009

Jenayah berleluasa tanggungjawap kita bersama

Oleh : Budak Kampung



Jenayah yang semakin meningkat dari hari ke hari membuatkan kita rasa takut dan bimbang hendak melangkah keluar dari rumah untuk pergi ke tempat kerja atau ke mana-mana sahaja. Ekoran kejadian sebelum ini membabitkan kes-kes rogol terhadap kanak-kanak bawah umur serta dibunuh secara kejam tanpa rasa perikemanusiaan semakin berleluasa. Akibatnya ia mendatangkan kesan negatif kepada kanak-kanak, keseronokkan mereka untuk ke sekolah menjadi terbantut. Malah di luar sana bukanlah seperti dahulu lagi boleh bebas bermain bersama rakan-rakan.
 
Seperti yang kita tahu kes-kes yang disebut di atas, bahkan bukan itu sahaja tetapi banyak lagi, contohnya kes ragut yang melibatkan individu ataupun secara berkumpulan. Mereka telah berpakat untuk mencuri barang secara rambang daripada mangsa ketika berjalan berseorangan atau berdua. Peragut selalunya menunggang motosikal dan kebiasaannya berdua untuk meragut barang seperti beg tangan.

Mangsa tersebut leka berjalan tanpa menoleh ke belakang membolehkan peragut meragut secara pantas. Ini telah berlaku baru-baru ini apabila dua pemuda yang hampir berjaya melarikan  beg seorang mangsa tetapi, mangsa tersebut mengejar sejarak dua kilometer dan mengakibatkan penunggang tidak dapat mengawal kenderaannya lantas merempuh sebuah teksi dan keduanya mati di tempat kejadian. Kes tersebut baru sahaja berlaku dalam beberapa hari yang terdekat ini.


Satu lagi kes yang memalukan, sebagai seorang Islam, seorang wanita meminum arak secara terang-terangan tanpa rasa segan-silu. Bukan itu sahaja beliau telah pun mengaku dalam perbicaraan mahkhamah di atas perbuatannya tersebut. Beliau yang merupakan seorang model pelancongan dijatuhi hukuman maksimum iaitu denda RM5,000 dan enam kali sebatan. "Hukuman diberikan untuk menghindar orang lain daripada meminum arak yang jelas (menjadi) ibu kepada kesalahan. Apabila minum arak, ia akan menyebabkan seseorang itu hilang akal dan melakukan pelbagai kesalahan," kata Hakim Abdul Rahman kepada pesalah (dipetik dari sebuah akhbar)

Perkara sedemikian semakin menjadi-jadi di negara kita. Dalam bulan ini satu kes yang melibatkan seorang ibu yang tidak berhati perut memijak anak lelakinya sendiri sehingga mati, bayi itu baru berusia setahun tiga bulan. Wanita yang berasal dari Sumatera Selatan itu telah diperitahkan menjalani hukuman penjara selama enam tahun sepuluh bulan. Mahkamah mendapati kes ini berpunca dari tekanan hidup yang dialami.
 
Saya menyeru kita semua agar menjadi harapan bangsa, agama dan negara kerana apabila kita pulang dan menjejakkan kaki ke tanah air kita dapat mengurangkan jenayah yang berlaku di Malaysia .

No comments:

Post a Comment