Wednesday, October 28, 2009

Penyelesaian Islamophobia 1

Oleh : Noor Azma Mohd Khassim



Islamophobia merupakan suatu ancaman yang jelas terhadap keamanan dunia. Ia bukan sahaja setakat suatu idea picisan, malah ia merupakan suatu diskriminasi dan jenayah terhadap kemanusiaan.

Islamophobia juga perlu dilihat seperti anti-semetisme, yang merupakan jenayah. Undang-undang perlu dikuatkuasakan terhadap diskriminasi yang berbahaya ini. Hakikatnya ia di promosikan oleh pengganas itu sendiri dan fahaman rasisme.

Usaha-Usaha mereka untuk menyamakan atau mensinonimkan keganasan dengan islam sudan pasti menyemarakkan Islamophobia. Istilah-istilah seperti “Pengganas Muslim” dan “Islamofasisme” sengaja digembar-gemburkan diperingkat global supaya kebencian terhadap Islam tersebar.

Islamophobia sebagaimana yang dikenal pasti di Eropah pada kurun ke-8 dan juga yang muncul selepas 1960 mempunyai ciri-ciri persamaan meskipun berbeza pada peranan dan bentuk.

Persamaan yang ketara ialah permusuhan dan kebencian terhadap Islam dan menjadikan seolah-olah hanya Dunia Islam sebagai sasaran keebencian dan musuh untuk diperangi.

Beberapa faktor telah dikenal pasti sebagai pencetus kepada Islamophobia yang ada dalam bentuk baru kini seperti bilangan umat islam yang ramai menetap di Eropah sejak sekian lama, melebihi 15juta orang, rejim-rejim peremerintahan kuku besi di negara-negara Islam, peranan-peranan efektif yang dimainkan oleh negara-negara Islam selaras peningkatan penggunaan minyak di seluruh dunia dan turut menyumbang kepada Islamophobia ialah globalisasi dan keupayaan komunikasi, yang berpunca daripada peningkatan dan pencapaian dalam teknologi.

Daripada perspektif yang lain, kesemua faktor tadi sebenarnya turut menyumbang kepada peningkatan kapasiti untuk mencari jalan keluar, penyelesaian kemelut Islamophobia ini.

Kekurangan maklumat benar dan tepat tentang Islam menjadi sebab terpenting maraknya Islamophobia, dengan kata lain, Islamophobia ialah natijah kepada kegalan bentuk dan penggunaan mekanisme komunikasi secara tepat (tabligh) dan kegagalan menampilkan Islam secara efektif (tamsil).

Paradoknya di dalam Islamophobia dimana ramai orang ketakutan terhadap Islam sebenarnya mereka mempunyai pengetahuan yang amat terbatas tentang islam. Seolah-olah di sana ada suatu aktiviti yang sistematik untuk menidakkan penyampaian maklumat yang tepat tentang Islam. Lantaran itulah, penyelesaian kepada aktiviti terancang dan sistematik hasil fahaman rasisme yang memusuhi Islam ini, yang diaplikasikan di banyak negara termasuk di negara-negara Islam hanyalah dengan melaksanakan aktiviti penyampaian maklumat yang benar dan tepat tentang Islam secara sistematik.

Aktiviti penyampaian maklumat yang benar dan tepat (tabligh) tidak semestinya ditujukan kepada Muslim semata-mata, sebaliknya merangkumi masyarakat Muslim juga.

Bersambung….

No comments:

Post a Comment