Sunday, June 20, 2010

3 Lapangan Amal

Dalam kehidupan seorang dai ada tiga medan yang menjadi lapangan untuk dia beramal iaitu:
Dirinya sendiri, rumah dan keluarganya serta masyarakat sekitarnya.

Lingkungan Pertama: Bersama Diri.
Lingkungan ini dinamakan sebagai medan diri. Seorang Muslim itu dituntut mengislahkan diri mereka dan membiasakannya dengan istiqamah dalam perintas Allah. Inilah lapangan yang paling utama dari ketiga-tiga lapangan amal yang ada. Kejayaan di lapangan-lapangan lain ditentukan pada lapangan ini.

Kepentingan daerah ini adalah menentukan dimanakah tempatnya apabila kembali kepada Allah:
يوم لا ينفع مال ولا بنون88 إلا من آتى الله بقلب سليم.89
Maksudnya:
Hari yang tiada guna baginya harta dan anak-pinak 88, Kecuali siapa yang datang kepada Allah dengan hati yang sejahtera89. Asy Syuara
Maka inilah tanggungjawab setiap individu.

وكلهم آتيه يوم القيامة فردا.95
Maksudnya:
Dan setiap mereka datang pada Hari Kiamat berseorangan95. Maryam.
Setelah menemui kematian maka akan terpisahlah hubungan kita dengan keluarga dan mereka yang kita sayang. Selepas menghadapi sakaratul maut kita akan bersendirian menghadapi berpisah dengan jasad dan peristiwa-peristiwa lain yang lebih mengerikan. Pada ketika itu insan yang paling kita kasihipun tidak mampu menemani kita di alam perkuburan tetapi mereka akan meninggalkan kita sendirian dalam meneruskan sisa perjalanan kita.

Sabda ar Rasul:
يتبع الميت ثلاثة , فسيرجع اثنان و يبقى واحد , يتبعه أهله و ماله و عمله, فيرجع أهله و ماله و يبقى عمله.
رواه البخاري والمسلم
Mengiringi si mati 3 perkara, akan pulang 2 darinya dan kekal bersamanya satu perkara. 3 perkara yang mengiringinya itu : keluarganya, hartanya dan amalannya. Akan kembali keluarga dan hartanya manakala akan kekal bersamanya hanyalah amalan.(riwayat Bukhari dan Muslim)

Berkata Hassan al Basri:
“Wahai anak Adam! Sesungguhnya kamu akan mati berseorangan dan akan dikebumikan berseorangan kemudian akan dibangkitkan berseorangan lalu dihisab berseorangan.”
Amalanmu Membina Istana Bagimu.

Saya mengingatkan diri saya dan juga kalian (saudaraku pendakwah) bahawasanya selepas kematian nanti tiada siapa yang akan mendirikan solat , puasa, berzikir dan berjihad di jalan Allah bagi pihak kita .

Yazid ar Ruqasyiy telah berkata kepada dirinya:Nestapalah engkau wahai Yazid!siapakah yang akan mendirikan solat bagi pihakmu selepas kematian?siapa yang akan berpuasa bagi dirimu selepas kematianmu?siapa pula yang akan mencari keredhaan Allah untukmu selepas kematianmu?

Maka manusia yang lebih utama bagi urusanmu ialah kamu.
Amalan-amalan kebaikan yang kamu laksanakan dengannya dan kamu sarankan kepadanya akan membina bagimu mahligai(dengan izin Allah)di dalam syurga.

ومن عمل صالحا فلأنفسهم يمهدون.44
Maksudnya :
Dan barangsiapa yang mengerjakan amal soleh maka untuk diri merekalah mereka sediakan tempat untuk mereka dikembalikan. Surah ar Rum : 44.

Siapa yang akan mengenangmu selepas engkau tiada?
Bayangkan suatu masa, dua ratus tahun akan datang . Bayangkan cucu kepada cucumu. Apakah kamu menyangka akan ada manusia akan mengenangmu? Tidakkah kamu sedar (biasanya) tidak akan ada orang yang akan mengenali namamu; kerana mereka cucu-kepada cucumu hanya akan membawa nama ayah dan datuk mereka kemudian nama keluarga tanpa menyebut namamu!

Adapun pada hari Kiamat tidak akan ada seorangpun yang menoleh ke arahmu bahkan akan melarikan diri darimu kesemuanya sekalipun mereka yang paling akrab dan paling dikasihi oleh dirimu.

يفر مرء من أخيه, و أمه و أبيه, و صاحبته و بنيه , لكل امرئ منهم يومئذ شأن يغنيه يوم
Maknanya:
Hari di mana manusia lari dari saudaranya, dan ibu serta ayahnya, dan isterinya serta anaknya, bagi setiap seseorang dari mereka pada hari itu ada urusan mereka sendiri. Surah Abasa ; ayat 37-39.


Seungkap Tasbih.
Sesungguhnya berbillion manusia yang telah mendahului kita di alam Kubur berharap untuk dapat kembali ke dunia walaupun hanya untuk seketika bagi bertasbih kepada Allah sekadar sekali sahaja, atau ingin beristighfar, atau pun bertahlil Sabda Rasulullah:
ركعتان خفيفتان مما تحقرون أو تغفلون يزيدها هذا –يشير إلى قبر- في عمله أحب إليه من بقية دنياكم
Maksudnya:
Dua raka’at ringkas yang kamu pandang remeh dan lalai jika ditambah kepada ini (Rasul menunjuk ke arah sebuah kubur) pada amalannya lebih disukai olehnya dari selebihnya dari dunia Kamu.

Sesungguhnya umur itu sebahagian dari kita dan ia merupakan modal sebenar kita. Setiap hari yang telah dilalui mendekatkan kita dengan detik penghabisan, Kematian. Kemudian kita akan menuai hasil yang selama ini kita semai dalam tempoh kehidupan duniawi.
Jadi apabila peluang untuk beramal soleh telah diambil dari saya dan kalian maka amat rugilah jika kita sebelum ini tidak mengendahkannya. Tetapi jika kita mengerjakan ketaatan semasa hayat kita maka keuntungannya akan kembali kepada kita semula.

Firman Allah:
إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم و إن أسأتم فلها
Maksudnya:
Sekiranya kamu berbuat kebaikan maka kamu telah berbuat baik terhadap dirimu dan sekiranya kamu berbuat kejahatan juga kembali pada dirimu. Al Israa:Ayat 7
Dari sini jelaslah pada kita kepentingan daerah ini dan keutamaannya. Bolehlah kita letakkan slogan berbunyi : Diri Kita Didahulukan.

Lapangan Amal bersama Diri Sendiri.

Supaya perkemaskan perlaksanaan slogan “diri kita didahulukan”. Perlulah kita menggerakkan ke tiga-tiga aspek, iaitu: Akal, hati dan diri.

Akal sentiasa memerlukan kepada bekalan Ilmu bermanfaat yang meluaskan penguasaan dan pengetahuan. Juga memperkenalkan akal dengan Allah dan hukum-hakam Islam serta zaman yang sedang dilalui.

Hati sentiasa perlu kepada ikatan-ikatan dan sokongan-sokongan yang akan menambahkan keimanan padanya. Adapun Iman itu bertambah dan juga berkurang. Ia bertambah dengan ketaatan dan berkurang dengan kemungkaran. Setiap kali keimanan berkurang maka ia memberi ruang untuk nafsu menambahkan ikatan hati pada dunia dengan keinginan-keinginan duniawi. Maka hasilnya timbullah perubahan pada sikap seperti berat melaksanakan ketaatan dan memandang remeh pada kemungkaran serta bertungkus lumus mengumpul dunia.
Maka dalam kegetiran ikatan antara hati dan akal, datanglah nafsu sebagai topik asas yang patut diberi perhatian kepadanya, dengan menganggap ia menjadi penghalang paling besar yang menyekat antara hamba Allah dan keikhlasan amalannya kepada Allah.

Lingkungan kedua: Bersama Keluarga.
Muslim perlu memberi perhatian kepada apa yang mengislahkan keluarganya selepas islah dirinya, bahkan sesungguhnya perhatiannya terhadap mereka bermula dari perhatiannya kepada dirinya sendiri . Dengan mengira bahawa bagi mereka ada hak-hak yang mesti ditunaikannya. Sekiranya hak ini tidak disempurnakan dia akan berhadapan dengan masalah di hadapan Allah kelak.

Seperti Firman Allah:
يا أيها الذين آمنوا قوا أنفسكم وأهليكم نارا وقودها الناس والحجارة
Maksudnnya:

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari Neraka, bahan bakarnya dari manusia dan batu. Surah at Tahrim:7
Dan sabda ar Rasul:
كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته, فالإمام راع و هو مسئول عن رعيته والمرأة راعية في بيت زوجها و هي مسئولة عن رعيتها...
Maksudnya:
“Setiap kamu adalah pemelihara, dan setiap kamu akan ditanya tentang peliharaannya. Maka seorang pemimpin itu adalah pemelihara pada rakyatnya,dia akan disoal berkenaan rakyatnya dan wanita itu pemelihara pada rumah suaminya dan dia disoal berkenaan dengan rumah suaminya... ”(Riwayat al Bukhari dan al Muslim.)

Tanggungjawab yang paling utama seorang pemelihara adalah melaksanakan tuntutan Allah pada apa yang dipeliharanya.
وأمر أهلك بالصلاة واصطبر عليها.
Maknanya:
Dan perintahkanlah keluargamu Solat dan bertahanlah dalam perlaksanaannya
Jadi tidak dapat tidak, mestilah kita mendirikan Islam dalam rumah kita sebagai bahagian yang utama dari tumpuan kehidupan kita. Kerana inilah yang akan Allah hitung ke atas kita kelak.
Sesungguhnya banyak dari kalangan kita merungut bahawa orang menjauhi dirinya dan enggan mendekatinya dan juga rungutan terhadap tekanan-tekanan gerak kerja dakwah. Maka dimanakah tekanan-tekanan dakwah dalam keluarga kita? Bukan kita yang memiliki kuasa dalam rumah kita? Jadi bagaimana mungkin kita meninggalkannya dan tidak mengambil peduli tentangnya?

Bagaimana kita mungkin mencari manusia dan menyemai rasa kasih pada mereka serta menghabiskan keringat untuk menjinakkan hati hati mereka serta menyemai rasa kasih sesama mereka kerana Islam, bagaimana kita melakukan semua ini dan bersabar(inilah yang dituntut). Tetapi dalam masa yang sama kita tidak sedikitpun melakukan hal yang sama dalam keluarga kita sedangkan merekalah yang lebih utama untuk diberi perhatian.
Wahai Anakku Naiklah Perahu Kami.

Sesungguhnya kerja yang serius dalam menjadikan rumah kita sebagai ibadah kepada Allah memerlukan perhatian kita yang sangat besar. Sekiranya ia tidak berlaku maka akan mengakibatkan kesan yang tidak kita ingini. Ketahuilah berpegang kepada perintah Allah dengan istiqamah dan tetap di jalan dakwah tidak datang dalam bentuk warisan. Sehebat manapun kalian (saudaraku) dalam kerja dakwah, tidakkan menjadi sebab yang cukup dalam membina anak-anak kalian dalam melalui jalan yang sama.

Mari kita semua bayangkan anak-anak kita telah besar dan menyusuri jalan keduniaan, lalu mereka mendapati ada pihak yang menunjukkan mereka jalan itu.

Mari kita semua bayangkan anak-anak lari meninggalkan kita dan menumpang perahu orang lain lalu meninggalkan perahu dakwah , bagaimanakah kesedihan dan kepedihan kita, dan kita melihat mereka terbakar di hadapan kita, tetapi kita tidak berupaya menghulurkan apa-apa kepada mereka?

Rumah-rumah kita dalam bahaya.
Sesungguhnya apa yang sedang berlaku dalam dunia Islam kini adalah kita dibawah serangan pembaratan yang meluas. Mereka mahu memusnahkan harapan umat dan juga menghilangkan keperibadiannya. Ini menuntut agar setiap bapa sedar dari lena terhadap apa yang berlaku di rumah mereka. Isteri dan anak anak adalah amanah di atas bahu mereka. Amanah ini menuntut penjagaan dan perlindungan dari ancaman ancaman negatif di sekitar mereka.

Supaya kita semua tahu bahawa kewajipan kita terhadap anak-anak kita bukan hanya memberi pakaian dan makanan serta pelajaran sehingga dewasa sahaja. Ini adalah tugas umum kepada semua makhluk yang hidup. Contohnya: Burung dan kucing , mereka menyediakan makanan untuk anak-anak mereka, mengajar anak-anak mereka bagaimana ingin berdikari dan mereka takkan meninggalkan anak-anaknya sehinggalah dipastikan mereka mampu berdikari.
Sesungguhnya tanggungjawab kita terhadap anak-anak adalah mendidik mereka berubudiyah kepada Allah dalam semua ruang ibadah; dalam kecintaan , pengharapan dan kerendahan hati kepadaNya. Taat kepada segala perintahNya dan beramal untuk mencari keredhaanNya supaya manfaat itu kembali kepada diri, umat bahkan ibubapa mereka.

Bukankah Rasul telah bersabda:
إذا مات الإنسان انقطع عمله إلا من ثلاث : صدقة جارية , أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له.
Maksudnya:
“Sekiranya mati manusia itu terputus semua amalannya kecuali 3 perkara: sedekah yang berkekalan, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya.”
Kebaikan mereka bermula dari kebaikan dirimu.
Di sini noktah yang sangat penting diperhatikan. Kita takkan mampu mendirikan Islam di rumah kita dan menjadikannya Ibadah kepada Allah, kecuali jika kita telah berjaya melaksanakannya dalam diri. Setakat mana perhatian bapa pada dirinya dan setakat mana penambahan Iman pada hatinya akan menjadi (dengan izin Allah) kekuatan bagi mendorong perhatian kepada anak-anaknya.

Al Ajiri menegaskan makna ini dalam kata-katanya: “ Dan ketahuilah barangsiapa yang tidak boleh menjadi perawat pada dirinya takkan boleh merawat diri orang lain, siapa yang tidak boleh mendidik dirinya tidak boleh mendidik diri orang lain.”

Maka tidak ada pilihan lain bagi kita, selain dari bermula dengan diri kita sendiri, sekiranya kita mahu membaiki rumah kita.

Lingkungan ke Tiga: Bersama Masyarakat
Adapun medan ketiga yang menjadi tempat seorang muslim bekerja adalah masyarakat umum. Dimulakan dari keluarga dan kaum kerabatnya kemudian jiran-jiran serta rakan-rakannya sekerja seterusnya semua orang muslim berdekatan dan di seluruh tempat.

Pergerakan seorang muslim terhadap masyarakatnya dalam berbagai bentuk, antaranya: membantu golongan yang memerlukan, berusaha menawarkan khidmat, merapatkan hubungan sesama masyarakat, memelihara anak-anak yatim, membantu golongan miskin...
Sabda ar Rasul:
أحب الناس إلى الله أنفعهم, و أحب الأعمال إلى الله عز و جل سرور تدخله على مسلم أو تكشف عنه كربة أو تقضي اه دينا, أو تطرد عنه جوعا ولأن أمشى مع أخي المسلم في حاجة أحب إلي من أن أعتكف في المسجد شهرا, ومن كف غضبه ستر الله عورته, ومن كظم غيظا- لو شاء أن يمضيه أمضاه- ملأ الله قلبه رضا يوم القيامة , و من مشى مع أخيه المسلم في حاجته حتى يثبتها له, أثبت الله قدمه يوم تزل الأقدام, وإن سوء الخلق ليفسد العمل كما يفسد الخل العسل.
Maknanya:
Manusia yang paling disayangi Allah adalah mereka yang paling memberi manfaat kepada manusia, dan amal yang paling disukai Allah keseronokan yang dimasukkan dalam hati seorang Muslim, atau membuang darinya kerisauan, atau melangsaikan bagi mereka hutang, atau mengusir darinya kelaparan. bahawasanya menemani saudaraku seislam untuk sesuatu hajat lebih aku sukai dari beriktikaf di masjid itu sebulan. Siapa yang menahan marahnya Allah akan menutup keaibannya, barang siapa yang memadam kemarahan(sekiranya dia mahu dia boleh melunaskan kemarahan itu ) Allah akan penuhi hatinya dengan redha pada hari kiamat. Barangsiapa yang menemani seorang Muslim dalam menunaikan hajatnya sehingga tertunai nescaya Allah akan tetapkan kakinya di hari kaki-kaki manusia bergetaran. Sesungguhnya akhlak yang buruk itu merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu.
Selamatkan Orang Lain.

Antara gambaran gerakan dakwah yang paling penting dikalangan masyarakat : mengajak mereka kepada Allah dan kepada menuruti jalan Allah yang lurus.
و من أحسن قولا ممن دعا إلى الله و عمل صالحا وقال إنني من المسلمين
Maksudnya:
Siapakah yang lebih baik kata-katanya dari mereka yang mengajak kepada Allah dan beramal soleh lalu berkata sesungguhnya aku dari golongan orang-orang muslim. Surah Fussilat: ayat 23.
Sekiranya dakwah kepada Allah memiliki kelebihan yang besar maka sesungguhnya ia merupakan fardhu yang wajib ke atas kita semua khususnya pada zaman kita hari ini, setelah jatuhnya khilafah Islam , Syariat dilarang dan berkibarnya panji kebatilan serta umat Islam ditindas di mana-mana.

Senario Umat Islam.
Kesengsaraan dan kerendahan telah menimpa umat Islam yang kehilangan dan berpecah belah, kehinaan ini kita jamah kepahitannya pada setiap siang dan malam.
Kita telah menjadi ekor umat manusia... manusia paling hina di muka bumi... dipijak oleh orang-orang kafir.

Sekiranya kamu berasa ragu dengan senario ini maka ikutilah apa yang berlaku di tempat-tempat penyebaran kristian di Asia atau Afrika. Mereka telah mengkristiankan anak-anak Islam, kemudian lihatlah pada perancangan zionis dan bagaimana mereka bergerak memadamkan harapan orang Islam dan mewajibkan kelemahan ke atas orang Islam serta lihatlah peta dunia dan kiralah berapa banyak tanah kita telah dirampas.

Lihatlah sistem pengajian anak-anak kita yang sedang dlalui akan kamu nampak bagaimana telah dipadam keperibadian Islam dari diri mereka sejak kecil.
Hayatilah senario ekonomi , politik dan sosial kita...
Lihatlah kepada semua ini nescaya kamu akan sedar seluas mana musibah yang menimpa dunia kita...
Api telah marak dalam rumah kita, apakah yang akan kita lakukan?
Apakah kita hanya berpeluk tubuh , atau bergegas memadamnya?
Sesungguhnya hakikat yang sedang dilalui umat Islam pada masa kini menuntut gerak kerja yang menyeluruh ke arah merubahnya sekiranya kita tidak bersegera melaksanakannya nescaya akan tertunailah amaran Allah:
Maksudnya :
واتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصة.
Dan Takutlah bala Allah kerana ia tidak hanya turun kepada orang yang zalim di kalangan kamu sahaja.
Amaran Rasulullah:
والذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر , أو ليوشكن الله أن يبعث عليكم عقابا من عنده ثم لتدعنه فلا يستجيب لكم.
Maksudnya:
Demi nyawaku ditanganNya , suruhlah kepada kebaikan dan cegahlah dari kemungkaran atau nantilah Allah akan mengutuskan ke atas kamu balasan dari sisiNya, kemudian kamu berdoa kepadaNya dan Dia tidak menjawab doa kamu.
Di sini telah tegas bagi kita bahawa kita tidak cukup dengan menjadi baik untuk diri sendiri, tetapi kita mesti membaiki manusia sekeliling kita .
Ke atas kita menyedarkan manusia dari lena mereka dan memaklumkan kepada mereka perancangan jahat yang telah diatur untuk mereka.
Ke atas kita bersatu dengan saudara kita menangani serangan-serangan barat yang ingin memusnahkan harapan umat.
Ke atas kita berusaha mendirikan Daulah Islam dan sibuk dengan pembinaan projek-projek Islam.

No comments:

Post a Comment