Sunday, June 20, 2010

Almurabbbi Al imam Al Ghazali

Salah satu kaedah motivasi untuk memajukan diri atau merubah sikap yang tidak baik ialah dengan mendengar kata musuh.Biasanya musuh(orang yang tidak senang kepada kita) tidak akan yang baik-baik tentang lawannya.Daripada kata-kata itu bolehlah kita menilai dan menyemak ke dalam diri,lalu membuang tabiat buruk yang disebutkan oleh musuh itu.Diri sendiri mungkin tidak Nampak kecacatan itu tetapi perhatian musuh sentiasa meneliti.

Demikianlah yang dibuat oleh Syeikh Abu Hamid Muhammad bin Muhammad atau yang masyhurnya dengan gelaran Imam Al-Ghazali.Kata-kata sinis seorang ketua perompak padang pasir membuatkan Imam Al-Ghazali berasa tercabar lalu mengubah dirinya dengan menyahut cabaran si perompak tersebut.

Suatu masa ketika pulang dari Jarjan selepas menuntut ilmu di sana daripada seorang alim yang bernama Imam Abu Nashir al-Ismail,rombongan yang disertai Abu Hamid Muhammad telah diserang sekumpulan perompak padang pasir.Semua barangan dirampas termasuklah beberapa buah buku catatan.Abu Hamid sangat menyayangi buku catatan itu,lalu diberanikan dirinya meminta kembali buku itu.Namun jawapan ketua perompak membuatkan Abu Hamid Muhammad terkedu,”untuk apa buku catatan ini,wahai anak muda.Bukankah enkau telah memahami dan menghafal seluruh isi kandungannya?”

Selepas peristiwa itu.Imam al-Ghazali yang ketika itu masih remaja mula melipatgandakan usahanya dalam menuntut ilmu.Beliau menghafal seluruh isi buku catatannya.Setiap kali menghadiri majlis ilmu,Imam al-Ghazali tidak lagi member tumpuan pada mencatit.Sebaliknya menunpukan pada pemahaman yang bersungguh-sungguh.Berlalu tempoh sebagai seorang penuntut ilmu,menadah ilmu daripada ramai guru dan dari banyak tempat,nyata Imam al-Ghazali ialah seorang murig yang pintar dan gigih.Tidak mengambil waktu yang panjang seperti kebanyakan penuntut seusia,beliau telah dapat menguasai ilmu tauhid,feqah,tawasuf,falsafah serta banyak lagi cabang ilmu yang berkaitan.

Resam orang-orang soleh zaman silam gemar berpindan-randah.Imam al-Ghazali yang sudah lama berada di Naisabur berhijrah pula ke Baghdad.Baghdad pada ketika itu di bawah pemerintahan Nizam al-Mulk,Perdana Menteri kerajaan Saljuk.Kedatangan orang alim diri Naisabur ini diraikan dengan menganugerahinya jawatan sebagai tenaga pengajardi Universiti Nizamiah,Baghdad.

Imam al-Ghazali melalui perkembangan pemikiran yang pesat.Malangnya perkembangan ini tidak menguntungkan umat,tetapi tumbuh pelbagai fahaman dan aliran yang mengelirukan.Lebih rumit lagi apabila falsafah Yunani dan Syiah turut ‘menonjolkan diri’ di tengah-tengah kemelut krisis pemikiran yang saling bertelagah.Ada juga golongan yang berasa puas dan selesa dengfan al-Quran dan hadis dan tidak ambil kisah lagi pada puak lainnya.Namun berlaku juga salah-menyalahkan di antara ahli feqah,ahli tasawuf dan tauhid.Ada golongan yang mengikut pelbagai fahaman mazhab falsafah dan rasionalisme.Ada juga penganut fahaman Muktazilah yang menjadikan fahaman Yunani dan logic Aristotle sebagai pegangan dan golongan ahli falsafah tang mengikuti falsafah Plato moden.

Barangkali bagus juga mereka yang cenderung kepada aliran sufi.Namun,malangnya aliran yang dianuti itu melampai batas sepatutnya.Golongan sufi ini percaya bahawa makrifat Allah boleh dicapai oleh pencari hakikat memalui cahaya dalaman,bukan dengan akal atau mengikut sunnah.Semua fahaman dan aliran yang wujud itu saling menarik serta mempengaruhi pemikiran umat Islam.Imam al-Ghazali melihat perkembangan itu daripada kacamata seorang alim besar yang dianugerahkan Allah ketajaman mata hati serta pandangan yang jauh,Nampak olehnya ketidaktentuan dalam pembangunan umat Isalam dan tamadun ilmu yang tidak membawa mendekatkan diri kepada Sang Pencipta dalam pengertian sebenar.

Selepas melalui proses yang cukup panjangdan amat sukar,Imam al-Ghazali bertindak memberanikan diri melakukan perubahan dan pembetulan terhadap segala kekusutan dan kecelaruan.Bagaimana caranya? Terlebih dahulu belian memahami dan mengambil pengetahuan tentang seluruh aliran yang saling bercanggah itu.Dengarlah pengakuan jujurnya sendiri,”sejak muda sehingga usiaku menjelang 50 tahun,aku harungi ombak lautan yang dalam ini.Aku tempuhi pelbagai temui pelbagai rahsia aliran semua golongan.Aku tidak meninggalkan golangan zahiri kecuali aku telah kuasai kezahiriannya.Aku tidak tinggalkan golongan batiniah kecuali aku telah kuasai kebatinannya.Aku tidak tinggalkan golongan falsafah kecuali aku telah menguasai hakikat falsafahnya.Tidak aku tinggalkan golongan teologi kecuali aku benar-benar mengkaji puncak teologinya dan perdebatannya.Tidak pula golongan sufi kecuali aku telah menelusuri rahsia kesufiannya.Tidak juga golongan zindik kecuali aku telah meneliti sebab-sebab di sebalik keberanian dan kezindikannya.

Rasa ingin untuk mengetahui semua hakikat persoalan di atas sering menghantuiku sejak aku masih muda.Hal itu merupakan fitrah daripada Allah S.W.T yang disimpan dalam fikiranku bukan kerana kemahuan dan keinginanku.”Dengan penguasaan ilmu yang sangat luar biasa dan luas kefahaman dalam pelbagai aliran yang berkembang di tengah masyarakay,dibantu dengan kelebihan serta kebolehan lain yang ada,Imam al-Ghazali akhirnya Berjaya meletakkan as-Sunnah(ilmu agama),falsafah,sufisme menjadi satu peraturan hidup yang seimbang,harmoni dan teratur.

Tokoh murabbi ulung ini amay tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.Antaranya mereka mempercayai teori penjelmaan kembali orang yang sudah mati dan penyatuan dengan diri dengan-Nya.Sebab itu beliau berusaha keras mengembalikan pengikut yang fanatic pada aliran sufi semata-mata kepada syariat lahir.Juga mengembalikan para ahli falsafah hanya bersandar kepada akal ke jalan yang benar.Sepanjang kerja membetulkan struktur masyarakat,Imam al-Ghazali tekun mengakrabkan diri dengan kehidupan yang tidak lagi seperti sebelum menjalani hidup sebagai ahli tasawuf dengan memperuntukkan lebih waktu untuk beribadah.Melepaskan segala jawatan yang disandang serta membebaskan diri dari kemewahan dan kesenangan hidup yang dimiliki.Namun beliau tetap tidak meningkalkan tugasan mendekati masyarakat bagi menyelesaikan masalah mereka.

Dalam uzlah ini Imam al-Ghazali mempertingkatkan lagi kreativiti sebagai seorang penulis yang produktif.Salah satu karangan tersohor beliau ialah Ihya’ Ulumuddin,kitab yang menyatukan kembali ilmu tauhid,tasawuf, dan feqah yang pada waktu itu dipisah-pisahkan oleh pelbagai aliran dan kefahaman yang wujud.Karangan agung ini juga disifatkan oleh para fuqaha hampir mendekati al-Quran.Maksudnya ,jika seluruh kitab yang dikarang mengenai agama Islam serta hukum-hakamnya dimusnahkan dan yang tinggalnya hanya Ihya,maka manusia mendapat ganti daripada kitab yang musnah dan hilang itu.

Di dalam kitabnya yang lain pula.Imam al-Ghazali menjelaskan pemahaman terhadap agama.Agama bukan hanya melakukan ibadah formal dan upacara keagamaan,sebaliknya adalah kehidupan rohani dan amal soleh. Imam al-Ghazali ialah seorang yang sederhana,zuhud,berakhlak.toleran dan pemaaf.Terlalu banyak kebaikan dan jasa besarnya kepada umat hingga melayakkan beliau menduduki tempat terhormat dalam sejarah manusia.Sebagai seorang hamba Allah yang soleh,Imam al-Ghazali bolehlah disifatkan tidak berahsiadalam menzahirkan ketulusan dan keikhlasannya.

Jika tidak,masakan terungkap ungkapan di mulutnya keluhan munajat yang cukup ‘menakutkan’ sesetengah orang untuk berkata begitu…”Tuhanku,jika aku menyembahMu kerana takut neraka jahannam,maka masukkanlah aku ke dalam neraka jahannam.Dan jika aku menyembahMu kerana inginkan SyurgaMu,maka jauhkanlah Syurga itu dariku.Akan tetapi,jika aku menyembahMu kerana memang ibadat itu adalah hak-Mu,maka janganlah Kau cegah aku daripada menikmati keindahanMu yang sangat agung.”

No comments:

Post a Comment