Saturday, July 17, 2010

Ya Nafsi

aLox’s ibn Shafiee
WAHAI JIWAKU YANG MENGALAMI KESAKITAN
RAWATAN KEENAM
Wahai Saudaraku yang gundah gelana akibat penyakit disebabkan mengenangkan kelazatan dan kenikmatan dunia! Jika dunia ini memang benar akan kekal untuk selama-lamannya, jika kematian benar-benar dapat dielakkan, jika taufan perpisahan dan kehilangan benar-benar akan bertiup selepas ini, jika masa hadapan akan meninggalkan musim dingin yang mencengkam, nescaya saya akan menyertai anda dalam merasa sedih serta menangisi keadaan anda. Tetapi oleh kerana dunia ini akan mengeluarkan kita daripadanya dengan berkata: “ Ayuh keluarlah!”, dan ia memekakkan telinganya daripada mendengar pekikan dan jeritan meminta tolong daripada kita, maka kita hendaklah meninggalkan perasaan cinta keinginan untuk tinggal kekal didalamnya, sebelum ia mengusir dan meninggalkan kita. Caranya ialah dengan kita mengambil bekalan daripada kesedaran yang dibangkitkan oleh penyakit dan berusaha untuk mengosongkan hati dan perasaan kita daripada dunia, sebelum dunia itu sendiri meninggalkan kita.
Melalui peringatannya kepada kita tentang pengertian yang halus dan mendalam ini, sesuatu penyakit membisikkan ke dalam benak hati, dengan berkata kepada kita:
“Binaan badan anda bukan diperbuat daripada batu yang keras atau diperbuat daripada besi. Bahkan ia diperbuat daripada bahan yang tersusun, kesemua bahan itu amat mudah untuk menerima proses pemecahan, pembusukan dan perpisahan. Oleh itu, tidak perlulah anda bermegah. Sedarilah kelemahan anda. Kenalilah Tuhan yang memiliki anda. Fahamilah tugas anda. Pelajarilah hikmat dan tujuan anda datang ke dunia ini.”
Fikirkan dan Renungkanlah bisikan ini ke dalam hati kita yang diseliputi kegelapan, kekerasan dan membeku. Mudahan dapat meretak dan memecahkan semua lilitan dan cengkaman ini.
Kenikmatan dan kelazatan dunia ini tidak berkekalan. Terutamanya jika ia diperolehi melalui jalan yang tidak syar’ie. Sebaliknya ia akan menyebabkan perasaan menjadi sakit di samping mendapat dosa dan kesalahan. Oleh itu, janganlah anda menangisi kehilangan kenikmatan tersebut kerana sakit yang anda hadapi. Bahkan fikirkanlah tentang makna ibadat Maknawi yang terkandung di dalam sakit yang anda hadapi serta balasan pahala tersembunyi di akhirat yang bakal anda perolehi. Berusahalah untuk mencapai perasaan murni yang akan berbuah kemanisan abadi. Amin ya Robb…..

“Aku pulang ke rumah dan meletakkan lampu di hadapanku, lalu terus membaca dan mengarang. Bila rasa mengantuk itu sangat mendesak, atau badanku terasa letih sekali, maka akupun minum secangkir hingga timbul kembali kesegaranku dan aku teruskan membaca lagi. Tetapi jika mengantuk tak tertahankan, aku lalu tidur dan biasanya aku bermimpi tentang soal-soal yang belum selesai dalam fikiranku. Di dalam mimpi itu, kebanyakan soal-soal itu biasanya menjadi terang masalahnya.”

(Ibnu Sina)

No comments:

Post a Comment