Thursday, April 2, 2009

ICC VS SUDAN


ICC VS SUDAN
Disunting dari : Akhbar Akhir Lahzhah, keluaran ke-933, Khamis, 12 Mac 2009.
Tarjemahan : Ahmad Sabiq bin Abd Rahman.( ASAR )
Umar Hasan Ahmad el-Basyir, Presiden Sudan telah disabitkan bersalah oleh Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) atas tuduhan melakukan jenayah perang dan kemanusiaan dalam kemelut di Darfur. Apakah pendirian kita sebagai seorang muslim? Jika anda bukan seorang muslim, apakah anda boleh menerima sesuatu berita tanpa bukti yang kukuh? Seandainya el-Basyir benar-benar telah melakukan sebagaimana dakwaan tersebut, dimanakah kubur 300 ribu mangsa kekejaman itu?
Ocampo menyatakan bahawa el-Basyir perlu segera ditangkap sebelum jenayah ini dilupakan dan dikhuatiri beliau akan merancang jenayah yang lain pula.
Namun disebalik tuduhan itu, Sudan dan rakyat jelatanya bukanlah menjadi lemah dan lembik melainkan bertambahnya kekuatan dan ketahanan mereka. Kata el-Basyir, keputusan penangkapan tersebut dibuat hanyalah kerana dendam musuh Islam keatas pendirian Sudan yang tidak sesekali tunduk kepada barat dan konco-konconya.
Rakyat Sudan bangkit bersatu dan menyokong pemimpin mereka, el-Basyir, dalam menentang keputusan penangkapan tersebut, el-Basyir tidak bersendirian dalam kemelut ini.
Turut menyatakan sokongan dan pendirian, Jemaah Ansar Sunnah di Sudan, yang menolak keputusan ICC yang sangat tertonjol ketidakadilannya, mereka menyatakan bahawa mereka akan sentiasa berada di saf yang satu, dibelakang kepimpinan Negara.
Dalam pada itu, el-Basyir menegaskan pendirian kepimpinannya yang sesekali tidak akan mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara, beliau juga menyatakan sokongan dan sumbangan keatas masyarakat Palestin, Iraq dan Afghanistan. Disamping kesungguhannya untuk berkhidmat dengan lebih baik untuk rakyat Sudan serta memastikan pembangunan dan perkembangan yang dirancang dapat dilaksanakan dengan lancar. Beliau menyatakan, “Sesungguhnya kami tidak takut kepada sesiapa melainkan Allah, barat ingin menegakkan pendirian mereka yang tidak selari dengan pendirian kami(Islam)”.
Suara sokongan keatas Sudan dan el-Basyir kedengaran dari banyak tempat, individu dan jemaah. Antaranya al-Qharadawi, beliau menyatakan, “Kami tidak perlu kepada barat untuk menghukum kesalahan pemimpin kami seandainyalah jika el-Basyir benar-benar bersalah,” beliau menambah lagi, mengapa hanya el-Basyir sahaja yang disabitkan kesalahan? Kenapa tidak dihukum George Bush yang menggila di Iraq dan Afganistan, bagaimana dengan Ehut Olmert yang kerasukan syaitan ketika meratah Ghaza.
Sementara itu, Jemaah Islamiyyah Pakistan melalui pemimpinnya, al-Qhadi Husain Ahmad turut menyatakan penentangan terhadap keputusan ICC. Katanya keputusan yang dibuat oleh ICC adalah sebahagian perang politik dunia ke atas dunia Islam, mereka cuba menguasai dan menjajah dunia Islam dengan pelbagai alasan dan helah yang sengaja ditimbulkan. Satu persatu negara Islam cuba dijajah, bermula dengan Afghanistan, kemudian Iraq, dan kini giliran Sudan. Beliau menambah lagi, kemungkinan sebab utama mereka cuba untuk menangkap el-Basyir adalah kerana sumber material dan kekayaan yang dimiliki oleh bumi Sudan, jika mereka berjaya mengkucar-kacirkan Sudan, maka mudah untuk mereka masuk campur urusan pentadbiran Sudan dan mencuri kekayaan bumi Sudan. Antara sebab lain adalah kerana kedudukan geografi Sudan yang strategik yang menjadi pintu dunia Islam dan arab ke benua Afrika.
ULASAN
Isu ini perlu kita ambil I’tibar yang sangat berguna daripadanya, sejauhmana sensitifnya kita terhadap masalah yang melanda dunia Islam, namun apakah kita sekadar ingin menjadi orang yang mencemuh tindakan ICC tersebut, atau tunduk di hadapan Tuhan sekalian alam, muhasabah merenung sejauh mana sayang kita kepada Islam.
Adakah kita marah dengan musuh Islam kerana benci kepada mereka atau kerana kecintaan kita kepada agama? Jika marah kita tercetus kerana benci terhadap tindakan musuh semata-mata, maka jika tiada isu, kita akan kembali lalai dan alpa untuk mempertahankan dan mengamalkan islam didalam diri kita, kita sekadar mempertahankan islam secara berkala.. Lihat sahaja mereka yang turun melaksanakan demonstrasi jalanan ketika Denmark menghina Nabi Muhammad s.a.w menerusi karikaturnya, diikuti dengan Fitna oleh Gert Wilders, ada antara mereka yang berseluar pendek, jeans koyak rabak, tidak bertudung, ada antaranya ketika ditanya, sembahyang pun ‘celup’.. Ini yang saya maksudkan, marah orang menyakiti kita, tetapi kita sendiri tidak pernah menyayangi diri kita sendiri..
Namun jika kemarahan yang kita zahirkan lahir dari perasaan cinta kepada agama, kita aka sentiasa mempertahankan islam didalam diri,keluarga dan masyarakat, walaupn tiada isu dan provokasi dari pihak musuh,, Wallahua’lam. - AK

No comments:

Post a Comment