Thursday, April 2, 2009

RISALAH BULANAN BIRO DAKWAH & PENDIDIKAN (BDP)


Oleh : Ibnu Rubat
(Syarahan daripada kitab Bahrul Mazi-Sohih At-Tarmizi)
﴿ أبْوَابُ الطَّهَارَةْ ﴾
﴿ بسم الله الرحمن الرحيم. اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالمَِيْنَ ؛ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ سَيِّدِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ ؛ وَعَلى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ الَّذِيْنَ هُمْ قُدْوَةُ الْعَارِفِيْنَ ؛ وَعَلى تَابِعِيْهِمْ وَتَابِعِى التَّابِعِيْنَ لَهُمْ بِإِحْسَانِ إِلى يَوْمِ الدِّيْنِ. وَبِهِ نَسْتَعِيْنُ ؛ ﴾
﴿ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: مُرْنَ أَزْوَاجَكُنَّ أَنْ يَسْتَطِيبُوا بِالْمَاءِ، فَإِنِي أَسْتَحْيِيهِمْ، وَ إِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَفْعَلُهُ ﴾ حسن صحيح.
Maksudnya:
Daripada 'Aisyah, katanya:
"Suruh olehmu akan suami kamu sekelian bahawasanya membersih diri mereka itu dengan air, maka bahawasanya aku malu akan mereka itu, dan bahawasanya Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) adalah ia memperbuatnya." – Hasan Shahih.




*******************************************




Saudara/i sekalian, matan di atas adalah berdasarkan matan yang ditulis di dalam kitab Bahrul Mazi Juzu' 01, muka surat yang ke 40. Perhatikan bahawa terdapat perbezaan matan yang ditulis di dalam Kitab Sunan Tirmizi, Juzu' Awwal, iaitu pada muka surat ke-16, Bab yang ke-15, dan hadits ke 19, di mana kalimah (...، وَإِنَّ رَسُولَ اللهِ...) adalah (...، فَإِنَّ رَسُولَ الله..ِ.). Dengan demikian, maksud untuk kalimah yang berkaitan di atas adalah



"…, maka bahawasanya Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) …"
sekiranya kita mengikut matan yang diberikan di dalam Kitab Arab Sunan Tirmizi berbanding dengan



"…, dan bahawasanya Rasulullah (صلى الله عليه وسلم)…"
jika kita mengikut matan yang diberikan di dalam Kitab Bahrul Mazi Juzu' 01 seperti yang diberikan di atas. Matan lengkap untuk hadits yang dipetik di atas di dalam Sunan Tarmidzi diberikan di bawah::

بَابُ مَا جَاءَ في الاسْتِنْجَاءِ بِالمَاءِ
-
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ وَمُحَمَّدُ بنُ عَبْدِ المَلِك بنِ أَبِي الشَّوَارِبِ البَصْرِيُّ قَالاَ: حَدَّثَنَا أَبو عَوَانَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ مُعَاذَةَ، عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ:
"مُرْنَ أَزْوَاجَكُنَّ أَنْ يَسْتَطِيبُوا بِالْمَاءِ، فَإِنِي أَسْتَحْيِيهِمْ، فَإِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَفْعَلُهُ.
َفي البَابِ: عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ البَجَلِيِّ، وَأَنَسٍ، وَأَبي هُرَيْرَةَ.
قَالَ أَبُو عِيسَى: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ.

وَعَلَيْهِ الْعَمَلُ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ: يَخْتَارُونَ الاسْتِنْجَاءَ بِالمَاءِ، وَإِنْ كَانَ الاسْتِنْجَاءُ بِالْحِجَارَةِ يُجْزِئُ عِنْدَهُمْ، فَإِنَّهُمُ اسْتَحبُّوا الاسْتِنْجَاءَ بِالْمَاءِ وَرَأَوْهُ أَفْضَلَ، وَبِهِ يَقُولُ سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ، وَابْنُ المُبَارَكِ، وَالشَّافِعِيُّ، وَأَحْمَدُ، وَإِسْحَقُ.

Demikianlah matan untuk bab ini yang terdapat di dalam Sunan Tarmidzi.

﴿ باب الاستنجاء بالماء ﴾
1. ١٠٦ – BAB: PADA MENYATAKAN ISTINJA' DENGAN AIR.
( Ketahuilah kiranya ya saudaraku, ) bermula (hukum) istinja' dengan air itu harus, sebagaimana harus (hukum) beristinja' dengan batu dan dengan yang menempati tempatnya. ( Akan ) tetapi antara keduanya itu air yang lebih afdhal, jika hendak diringkaskan memakai satu-satu sahaja. Dan kata setengahSalaf (ya'ni menurut sesetengah ulama' Salaf, iaitu ulama' golongan Mutaqaddimin yang hidup/berada dalam/sebelum kurun 300H (atau menurut sesetengah pendapat sebelum 500H) selepas kewafatan Nabi (صلى الله عليه وسلم) ) bahawasanya ringkaskannya atas batu (adalah) lebih afdhal.




2. ١٠٧ – MASALAH: Istinja' dengan air dan batu.
Sanya telah berkata jumhur daripada Salaf dan Khalaf (iaitu ulama' golongan Mutaakhirin yang hidup/berada selepas kurun 300H (atau menurut sesetengah pendapat, selepas 500H) selepas kewafatan Nabi (صلى الله عليه وسلم) ) – dan telah ijma' ahli Al-Fatwa daripada (أئمة الأمصار) bahawasanya yang afdhal istinja' ituialah menghimpunkan antara air dan batu (ya'ni menggunakan air dan juga batu sekali). Maka (dalam hal ini, kaifiatnya ialah)

1) pakailah batu dahulu daripada air supaya berkurangan najis dan sedikit kena di tangan waktu membasuhnya dengan air.

2) Kemudian pakailah air.
Maka jika hendak meringkaskannya, ya'ni menggunakan salah satunya, haruslah pilih mana mana yang suka di hati. Dan jikalau ada keduanya sekalipun (ya'ni meskipun ada tersedia air dan juga batu sekali), ya'ni harus memakai batu dengan (ya'ni walaupun) ada air. Dan harus pula memakai air sahaja dengan (ya'ni walaupun) ada batu.
Maka jika tiada hendak pilih, ya'ni berkehendak yang afdhal memakai daripada keduanya, maka airlah yang lebih afdhalnya daripada batu; kerana air itu menyuci ia akan tempat najis itu akan sebagai cuci yang haqiqi. Dan adapun batu itu tiada menyucikan seperti air, hanya meringankan dan mengurangkan najis. Dan diharuskan sembahyang serta najis yang dimaafkan daripadanya (ya'ni setelah beristinja' dengan batu itu, ada sedikit-sedikit najis (yang amat sedikit sangat) yang tidak dapat dibuangkan setelah beristinja' dengan batu sebagaimana yang diterangkan dengan panjang lebar dalam Syarh-Syarh sebelum ini).

3.١٠٨ –MASALAH: Istinja' dengan air dan haditsnya.
Adalah Abu 'Isa At-Tirmidzi telah mengeluarkan satu hadits (yang menerangkan soal) istinja' dengan air itu, bahawa menunjukkan Rasulullah memperbuat dan ber'amal istinja' dengannya (ya'ni beristinja' dengan air). Katanya::
١٦ - ﴿ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: "مُرْنَ أَزْوَاجَكُنَّ أَنْ يَسْتَطِيبُوا بِالْمَاءِ، فَإِنِي أَسْتَحْيِيهِمْ، وَإِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَفْعَلُهُ."

( Ertinya - dengan penjelasan - :: )
Diriwayatkan daripada Siti 'Aisyah Ummul Mukminin (رضى الله عنها) katanya::
"Suruhkan olehmu sekelian akan suami kamu bahawa membersih(kan) diri mereka itu daripada kencing berak dengan (menggunakan) air. Maka bahawasanya aku malu akan mereka itu bercakapkan dan menyampaikan perbuatan Nabi yang demikian kepada mereka itu. Dan katakan bahawasanya Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) adalah ia (ya'ni Rasulullah (صلى الله عليه وسلم)) memperbuat (ya'ni melakukan) akan istinja' dengan air."

Kata Abu Isa At-Tirmidzi, dan hadits pada bab istinja' dengan air itu ada datang riwayat daripada Jarir bin 'Abdullah
Al-Bajaly, dan Anas, dan Abu Hurairah, (رضى الله عنهم). Dan bermula ini hadits Hasan lagi Shahih.

4.١٠٩MASALAH: Istinja' dengan air dan hukumnya.
Kata Abu 'Isa – dan atas hadits 'Aisyah yang di dalam Masalah ١٠٨ itulah 'amal Ahlil 'Ilmi, iaitu memilihi mereka itu akan (bahawa lebih) baik beristinja' dengan air dan jika istinja' dengan batu itu memadakan sekalipun pada sisi mereka itu (maksudnya, lebih baik beristinja' dengan air meskipun beristinja' dengan batu itu sudah memadai). Dan bahawasanya sunat (bagi) mereka itu akan istinja' dengan air, dan memikir mereka itu akan dia (ya'ni akan istinja' dengan air itu) lebih afdhal di'amalkan. Dan dengan dialah berkata Sufyan (Ats-Tsauri) dan ('Abdullah) Ibnu Al-Mubarak, dan Asy-Syafi'e, dan Ahmad(bin Hanbal), dan Ishaq (bin Rawahaih).
( Ya saudaraku ) dengan hadits yang di dalam Masalah ١٠٨ itu (perenggan 3 di atas), tahulah kita akan isteri Rasulullah itu ada mempunyai (sifat) malu dan(amat ber)adab. Dengan dalil tiada Siti 'Aisyah itu melakukan tiada sopan kepada laki-laki dan jikalau mereka itu (isteri-isteri Nabi) itu bersifat ibu

5. ١١٠ –MASALAH: Malu dan adab pada isteri Nabi.
sekalipun kepada sekelian orang mukminin. Maka (jelaslah kepada kita pengajarannya bahawa) tempat yang patut beradab itu lebih baik beradab jua. Maka jadilahseolah-olah makna perkataan haditsnya di dalam Masalah ١٠٨ itu begini:
"Hai sekelian kaum perempuan (katanya kepada murid-muridnya yang perempuan), suruh olehmu sekelian akan suami kamu bahawa beristinja' ia dengan air. Adapun sebab aku suruh kamu sekelian menyuruh suami kamu yang demikian bukannya aku t(id)ak boleh berkhabar dan menyampaikan kepada mereka itu akan segala perangai Rasullullah, tetapi dengan kerana kamu semua boleh menyampaikan, dan pula perkara ini bersangkutan dengan kemaluan. Maka malulah perempuan hendak menyebutkan kemaluan laki-laki. Khususa (ya'ni perkara yang khusus kepada) orang-orang perempuan tiada sayogianya (ya'ni tidak sepatutnya atau tidak sebaiknya) membuat tiada canggung dan tiada maruah itu. Maka dengan kerana sayogia (ya'ni sebaiknya atau semoleknya) bagi perempuan (itu) biar banyak (ber)sifat malu dan (ber)maruah. Inilah (sebab) aku suruh kamu semua menyampaikan kepada suami kamu sekelian bahawasanya Rasulullah itu beristinja' ia dengan air."
~ AK





"

No comments:

Post a Comment