Thursday, June 11, 2009

Influenza H1N1 melanda Malaysia

Oleh: Budak Kampung

Wabak yang dibimbangi oleh seluruh dunia, kini sudah menular ke negara kita berikutan seorang pelajar dari New York, Amerika Syarikat pulang bercuti ke Malaysia. Dia dikatakan sihat dan hanya mengalami demam dan sakit tekak apabila tiba di rumah. Keluarganya menghantar dia ke hospital untuk membuat pemeriksaan. Selapas itu mangsa ditahan di hospital sebaik sahaja disahkan positif terhadap virus itu.


Pada masa yang sama pihak berkuasa telah menyarankan kepada mereka yang menaiki kapal terbang bersama mangsa agar membuat pemeriksaan untuk memastikan virus influ itu tidak berjangkit kepada penumpang yang lain. Gara-gara wabak itu keluarga mangsa tersebut diawasi oleh pihak bertangggungjawab daripada dijangkitan influenza A H1N1.


Peningkatan serangan virus ini menyebabkan ianya digeruni dan ditakuti oleh rakyat seluruh dunia untuk berpijak ke bumi Mexico.Sesetengah pelancong yang ingin bercuti ke negara itu terpaksa membatalkannya. Wabak tersebut telah merebak ke 34 negara dan mencatatkan sebanyak 7300 kes termasuk 65 kematian. Sebelum itu negara kita pernah dikejutkan dengan selsema burung yang mengakibatkan puluhan orang mati akibat wabak yang berbahaya itu. Kini selsema babi atau nama saintifiknya influenza A H1N1 yang disebut-sebut oleh orang ramai pula ditakuti. Punca berlaku selsema ini hanya melalui pernafasan dan penggunaan barang bersama.


Mexico yang merupakan punca berlakunya wabak virus influ, telah pun mengarahkan sekolah-sekolah, universiti, kelab-kelab malam dan sebagainya ditutup untuk langkah berjaga-jaga agar wabak tersebut tidak tersebar luas. Negara jirannya, Amerika Syarikat juga turut terkena tempias wabak itu. Di Beijing pula pelancong-pelancong yang datang ke situ ditahan dan dikuarantinkan di sebuah hotel selama seminggu. Malah banyak negara membuat sedemikian demi keselamatan orang awam. Di Malaysia juga turut membuat pemeriksaan yang ketat kepada penumpang-penumpang yang sampai di lapangan terbang.


Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai telah pun menghadirkan diri ke Pertubuhan Agung Kesihatan Sedunia (WHO) di Geneva, Switzerland untuk mengesahkan laporan kes pertama di Malaysia. Tidak sampai 24 jam berlakunya kes pertama seorang lagi rakan yang bersama dengan mangsa turut mengalami serangan virus itu. Gadis yang berusia 21 tahun dan merupakan penumpang pesawat Penerbangan Malaysia MH091 yang tiba dari New York di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada hari tersebut. Wanita muda itu dikuarantin dalam wad pengasingan di Pulau Pinang selepas dia datang untuk membuat pemeriksaan kerana demam. Pelajar itu dikatakan dalam keadaan stabil.


Selepas beberapa hari kemudian, dikejutkan pula sebanyak 30 pelatih di kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Setia Ikhlas di Semenyih dikenal pasti mempunyai simptom influenza tetapi ia tiada kaitan dengan influenza A (H1N1). Tetapi mereka telah mengalami demam, batuk yang ringan, sakit tekak dan sakit badan. Mereka daripada sebilangan itu, 26 telah dirawat di bilik isolasi kem, tiga di Hospital Kajang seorang daripadanya di wad Unit Rawatan Rapi (ICU) dan dua lagi di wad perubatan. Seorang pesakit telah keluar dari hospital. Pihaknya telah membuat pengawasan dan kawalan terhadap kes itu, dengan melakukan pengawalan vektor iaitu semburan kabus, kajian aedes dan pemantauan serta pemeriksaan harian kepada semua pelatih.


Kejadian tersebut membuatkan rakyat Malaysia lebih berhati-hati untuk keluar bercuti ke luar negara memandangkan wabak itu tersebar secara meluas. Terkini penyakit ini sudah dapat dikawal dengan baik. Mexico sebuah negara yang bermulanya pembawakan wabak selsema itu sudah pun membuka kembali persekolahan, kedai-kedai dan restoran seperti sediakala. Kemungkin yang dijangkakan bagi mendapatkan ubat bagi virus influ ini adalah pada November tahun depan. Sekarang masih dalam kajian dan pemeriksaan bagi mendapatkan ubat yang boleh mengubati pesakit apabila terkena influenza A H1N1.

No comments:

Post a Comment