Sunday, June 20, 2010

Ikhlas dalam Ibadah

Ketika situasi kita melakukan suatu kerja jarang menghadirkan diri dengan rasa ikhlas. Malah selalunya melakukan dengan niat yang tidak elok, dan merasakan diri adalah terbaik iaitu menunjuk-nunjuk. Bukan memiliki perasaan ikhlas dalam diri untuk melakukan sesuatu pekerjaan. Bahkan pula perasaan riyak yang timbul diantara punca di dalam diri manusia itu tersebut.

Cuba kita fikirkan sejenak. Apakah amalan yang kita lakukan seharian diterima oleh Allah? Jadi apakah tindakan kita selanjutnya sekiranya kita masih merasakan diri insan yang sempurna. Setiap perkara yang kita lakukan cuba dihadiri dengan muhasabah diri ketika ingin melelapkan mata di atas katil. Adakah semuanya ikhlas? Jadi kita sebagai insan biasa yang masih belajar dan menuntut ilmu perlulah berfikir dan mencari jalan yang terbaik untuk melakukan sesuatu pekerjaan dalam keadaan diri yang betul-betul ikhlas bukan disebaliknya.

Sebagai manusia biasa sia-sialah kita beribadah sepanjang hari dengan segala penat lelah dan melakukan perkara yang disuruh oleh Allah tanpa disusuli dengan perasaan ikhlas. Ikhlas merupakan amalan hati. Jika kita merasakan ia tidak perlu sia-sialah hidup di dunia ini tanpa ikhlas. Allah berfirman yang bermaksud : “Dan tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah” (Surah al-Dhariyat : 56)

Secara amnya, kita sebagai hambaNya yang bertaqwa jadikanlah segala amalan yang kita lakukan sepanjang hidup adalah ibadah dan cuba hadirkan ikhlas dalam diri ketika beribadah. Apabila kita melakukan sesuatu perkara tidak ikhlas ‘rugilah di dunia, melepaslah jua di akhirat’. Jadi cuba kita lihat dalam firman Allah yang bermaksud : “Dan mereka mengharapkan rahmat / kurniaanNya dan takut akan seksaNya. Sesungguhnya seksa Tuhanmu sangat ditakuti” (Surah al-Isra : 57)

Itulah sebenar-benarnya ikhlas dalam ibadah. Kita juga sering mendengar rungutan dan sungutan dikalangan kita apabila melakukan sesuatu pekerjaan melebihi dari apa yang kita inginkan. Perkara sebegini membuatkan hanya penat sahaja yang kita perolehi. Sesungguh pun kita tidak boleh menunding jari kepada sesiapa pun yang kita tahu bahawa insan itu tidak ikhlas. Hanya Allah sahaja yang menilai amalan akan hamba-hambaNya walaupun kita melihat dengan mata kasar.

Sedarilah wahai hamba-hamba Allah, bahawa kita hanya hidup sementara tidak tahu sampai bila hayat kita akan berterusan. Beringatlah sentiasa dan suatu nasihat yang kita sampaikan menjadi satu ibadah walaupun sepotong ayat. Insan yang menghadirkan ikhlas ketika beribadah akan mendapat ganjaran disisi Allah di akhirat kelak apabila kita sentiasa patuh dan taat perintahNya. Kesungguhan dalam beribadah suatu amalan disukai oleh Allah.


Perihal kita dalam beribadah perlu sentiasa dalam keadaan ikhlas, dan kita harus berwaspada dengan bisikan-bisikan syaitan. Sekiranya terdetik sedikit pun dalam diri perasaan riyak maka rugilah amalan kita dan cepat-cepatlah beristighfar supaya amalan kita masih boleh diterima oleh Allah. Keikhlasan seseorang perlu dikawal agar tidak diracuni oleh tiga penyakit iaitu riyak, ujub dan suma’ah. Apabila salah satu daripadanya sudah hinggap pada hati orang ikhlas, pasti keikhlasannya akan tercalar.

Jelas di sini mereka yang ikhlas suatu amal kebajikan mahupun ibadah perlu hadir dalam diri seseorang. Tidak ada sebarang alat atau kaedah yang mampu menguasai hati. Hati itu milik Tuhan bukan milik tuan. Dan Allah sahaja mampu menguasai hati manusia. Dengan apa? Ya, dengan ikhlas.

No comments:

Post a Comment