Thursday, April 26, 2012

Hama berdarah lagi..


Hama Berdarah Lagi.
Siddiq Osman.
Sudah lama aku tidak menjadi ‘penunggu internet’.  Bagi aku menjadi penatap ‘buku muka’ bukanlah keutamaan, walaupun aku selesa menjengah-jengah rakan-rakan di sana. Sejak Gaza sudah ditongkat untuk berjalan dalam capik-capik, aku mula hilang selera untuk menjamah berita di internet.
Mungkin aku bukanlah penulis blog yang terkenal di mana-mana, tetapi blog usang itulah tempat aku berkongsi rasa dan membuah jasa-jasa kecil dalam bertatih-tatih melalui lorong suram untuk menjadi penterjemah.
Kini aku sudah mula mengetik punat-punat aksara untuk menyusun bahasa yang sekian lama aku rindukan. Bukan tidak aku ketik langsung papan kunci ini, tetapi bukan bahasa yang aku tarikan di layarnya. Aduh, hampir kekok minda ini mahu kembali menarikan irama-irama syahdu bahasa kalbu dan mengatur soldadu aksara dalam perang pena.
Tetapi kekekokan ini kulenturkan juga untuk terus berkokok bagai ayam jantan yang terlihat sinar panas pagi yang jauh. Tetapi aku bukanlah ayam. Aku hanyalah anak melayu yang tahu berbahasa Nabi. Aku hanya Muslim yang belajar untuk mengenal agama sendiri. Mungkin ramai anak melayu muslim seperti aku. Tetapi yang sangat aku pasti, terlebih ramai mereka yang tidak kisah tentang ini semua.
Oleh kerana aku ini cuma rabun-rabun ayam, maka aku terlambat juga melihat timur tengah yang sedang membara. Orang lain menggelarnya musim bunga. Bagiku inilah musim luruh. Musim luruhnya kepala-kepala busuk. Luruh dari tampuk kuasa yang sudah buruk dengan kudis-kudis kezaliman dan penindasan. Ini telah beralamat di sana, dan pasti akan juga sampai ke sini. Sepatutnya aku sudah lihat ini sejak aku masih mencari diri di sana.
Kini giliran Namrud moden untuk merangkak turun. Basyar telah memakai persalinan Tuhan. Tetapi dia lupa yang nafasnya itu dipakaikan padanya oleh Tuhan. Dia adalah satu lagi syaitan berkepala manusia yang disanjung tinggi di alam syaitani. Dia terlupa yang neraka itu sedang dinyalakan khas untuknya. Bahkan, mungkin dia tidak pernah tahu.
Tetapi aku tahu. Di internet aku lihat tenteranya menyembahnya dan menjilat keangkuhannya. Tenteranya bakal menjadi arang-arang yang membakarnya. Mungkin kelak dia itu menjadi api yang merasai seksa daripada Yang Maha Penyeksa. Aku tahu alam Melayu sudah mendengar tangisan Homs. Tetapi aku sedar, alam aku ini kurang biasa dengan bahasa derita. Dulu Gaza menangis bertahun-tahun , setelah beberapa pertubuhan menagih simpati baru alam melayu yang aku sayang ini faham ada orang sedang menangis minta ditolong. Itupun ada yang menyangka yang mengemis itu adalah aktivis-aktivis yang tiada kerja mahu diusahakan. Aku pernah mengeluh dengan alam melayu ini, di dalam blog usangku. Sayangnya ramai yang menyokong telahanku bahkan menambah lagi sifat buruk yang aku cuba kurangkan.
Aku meneropong alam sana dalam stesyen video yang paling masyhur, Youtube. Aku kenal rupa sebenar Syiah. Mungkin ini sangat dinafikan mereka. Tetapi aku yakini dan rumuskan dalam mindaku luka Hama kali ini bukan lagi kerana ke-ikhwan-annya. Bandar ini berdarah kali kedua kerana mereka adalah manusia yang punya akal dan mahu berfikir. Mereka mahu negara yang merupakan jantung tanah Syam hanya didiami oleh manusia berakal keldai ataupun tunggangan berwajah manusia. Mereka mahu satu bangsa yang disuruh mencabul ibunya, lalu mereka melakukannya sambil ketawa. Mereka mahu rakyat yang apabila disembelih, mereka senyum berterima kasih. Agar semangat menjadi Tuhan tidak terpadam dari pemimpinnya.
Mungkin kalian merasai tarian saya sudah pincang. Sudah tidak menurut rentak rima bahasa. Sebenarnya bukan salah lantai yang tidak rata atau jemari saya yang tidak runcing. Tetapi itulah tanda minda kalian yang sudah reput kerana diasak anai-anai hedonisme  seperti  acara-acara realiti yang lebih menipu dari alam fantasia. Kononnya berjaya menjadi johannya adalah nikmat yang sangat mahal dari Tuhan. Bukankah setiap yang menang semakin senang mendampingi dosa? Apakah nilainya nikmat, kalau pinggirannya neraka?
Hama berdarah sedang lukanya yang lama masih berbalut. Dulu lukanya ditores kerana kemahuannya untuk berusrah dan beribadah dalam arus politik dan urus tadbir. Kini lukanya parah kerana dia ingin bernafas dalam alam bebas dari racun pemerintah mata-mata. Setiap yang menjilat keindahan Syria akan turut terasa kelatnya cengkaman yang mereka terpaksa tanggung hanya kerana pemimpin mereka mahu menjadi Tuhan. Hama semakin parah bila ulamanya berpecah belah. Yang paling masyhur sudah luntur. Yang masih kendur sudah perlu berjuang dalam lumpur. Aku sangat sedih walau telaga airmataku sudah kering aku tumpahkan pada kematian arwah datukku suatu masa dahulu. Tetapi atmaku meraung bersama setiap tinta yang mereka titiskan untuk berkhilaf dalam membela nasib ummat yang berjuta.
Aku merindui umat melayu yang sangat lembut jiwanya bangkit bersama dunia Islam dalam luka dan suka. Aku mencari herba-herba melayu untuk dibawa sebagai ubat merawat luka Homs yang sudah merebak rekah ke seluruh tetangganya. Tetapi herba di alam melayu ini hampir habis dikutip untuk dibuat menjaja dalam perdagangan bertingkat-tingkat. Tiada banyak yang boleh dihulur ke sana. Bahkan di sana mereka perlukan lebih dari herba. Mereka juga perlukan kapas-kapas panas dari nusantara bagi menenun kain-kain yang menutupi tubuh mereka. Tetapi sayang , kapas nusantara sudah habis diguna membuat kain pelikat yang dipakai untuk ibu-ibu berkemban atau bapa-bapa untuk berlengging.
Di mana aku mahu mulakan cinta dan kasih hati ini dalam merawat luka Hama ini. Luka lamanya sempat aku tahu bila sudah kering. Luka baru ini mesti aku balut dan bungkus dengan ubatan dan kapas yang dapat kupetik di perkarangan rumahku. Sayangnya rumahku hanyalah rumah sewa. Bila-bila rumahku boleh dipindah sewakan pada penghuni lain. Sayangnya jiranku hanyalah melayu yang lupa mereka itu boleh menjadi Hama , Gazza ataupun Bosnia. Tetapi , aku tahu aku ada segalanya kerana aku masih memiliki doa.
Ya inilah doaku, doa mulus yang lahir dari kalbu yang kalut:
“Ya Allah! dia ingin menjadi sekutuMu kami hanya ingin terus menjadi hambaMu dan takkan kami mampu tanpa nusrahMu, Kau bantulah saudara kami yang lebih tulus dari kami dalam mahu menjadi hambaMu. Mereka menyubur al Quran dalam lubuk hati mereka sedang kami menyumbatnya dalam kerongkong kami. Ya Allah mereka berbahasa dengan bahasa nabiMu sedang kami lebih banyak merapu. Ampunkanlah kami selamatkanlah mereka hamba-hambaMu.”
Inilah ceritaku yang ingin kembali menari.

No comments:

Post a Comment